• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فردوسی و شکسپیر: مطالعه تطبیقی نوتاریخ‌گرایانه منتخبی از شخصیت‌های زنان در شاهنامه و نمایشنامه‌های شکسپیر
تعداد صفحات 29
نویسنده مریم سلطان بیاد - بهروز محمودی بختیاری - زهرا رحیمی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي ادبيات تطبيقی - دانشگاه تربيت مدرس شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 29-1
کلید واژه شخصیت زن  فرهنگ  فردوسی  تاریخگرایی نوین  زن در شاهنامه فردوسی  گفتمان قدرت  نمایشنامه  زن در نمایشنامه  ویلیام شکسپیر  شاهنامه فردوسی  نمایشنامه‌های شکسپیر  
چکیده فاعلیتِ ادبیات در جامعه یکی از کلیدواژه ­هایِ تاریخ ­گرایی­ نوین است. نوتاریخ­گرایان بر این باورند که ادبیات صرفاً محصول تاریخ نیست؛ بلکه خود به طور فعالانه تاریخ می­سازد. تاریخ، گفتمان‌های قدرت، بخش­ های به حاشیه رانده شده­ جامعه، و رابطه متقابل بین ادبیات و فرهنگ از دغدغه‌های اصلی تاریخ‌گراییِ­ نوین است. فردوسی و شکسپیر، اگر چه از دو فرهنگ مختلف و با فاصله شش قرن از یکدیگرند، آثارشان حائز ویژگی­ هایِ مشترکِ تاریخی و ادبی است. فردوسی هم‌عصر سامانیان است؛ یعنی دوران احیایِ فرهنگ و زبان فارسی. شکسپیر نیز در دوران رنسانس می­زید که عصر تغییر در باورها، دیدگاه ­ها، و جهان بینی انسان­هاست. علاوه بر این، آنها با به چالش کشیدن گفتمان‌های مسلطِ قدرت و کلیشه‌های فرهنگی درباره زنان، دیدگاه‌های جدیدی را نسبت به آنان در فرهنگ‌هایِ خود بوجود می ­آورند. زنانی که مدتهاست بی­ صدا یا به حاشیه رانده شده­ اند، در آثار ایشان حضوری فعال دارند. زنِ منفعل، کم‌صدا و قرن­ها در حاشیه مانده­ ایرانی، در شاهنامه نمودی کنشگرانه نه تنها در سرنوشتِ خود، بلکه در سرنوشتِ دیگران نیز دارد. زنِ کم­صدایِ جامعه­ معاصر شکسپیر نیز که گناهکار انگاشته می­شود، در نمایشنامه­ های شکسپیر صاحب صداست و در دنیایِ خود کنشگر است. این مقاله به نقشِ زنان در جامعه­ معاصر با هر دو ادیب می­ پردازد و دیدگاه­ های آنان را نسبت به زنان در آثاری منتخب از ایشان به تصویر می­کشد. با بررسی گفتمان­ های حاکم درباره­ زنان و واکاوی متونِ هم عصر با ایشان، و تحلیل نقش زنان در آثارشان، اینگونه یافت می شود که ایشان در آثار منتخب نگاهی متفاوت به زنان در مقایسه با گفتمان­ هایِ زمانه خود داشته­ اند.

کد مقاله 49576
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397