عنوان | مدلینگ زنان در نظام حقوقی ایران |
تعداد صفحات | 40 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای حقوقی پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 334-295 |
کلید واژه | ایران تبلیغات خلأ قانونی نظام حقوقی ایران مدل مدلینگ مانکن صنعت مد نمایش مد مدلینگ زنان |
چکیده |
مدلینگ امروزه بهعنوان یکی از بازوان تبلیغاتیِ صنعت مُد در بسیاری از جوامع رواج یافته است. زنان یکی از عناصر مهم در این فعالیت به شمار میروند. مدلینگ زنان با گسترش فضای مجازی در ایران به یکی از مسائل چالشبرانگیز تبدیلشده است. این پژوهش، با برگرفتن روش توصیفی ـ تحلیلی با هدفی کاربردی و از طریق جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و اینترنتی درصدد تبیین خلأهای موجود در حوزه مدلینگ زنان در نظام حقوقی ایران و ارائه پیشنهادهای مربوط به آن است که این امر با بررسی جواز، محدودیتها و ممنوعیتهای مدلینگ زنان در حقوق ایران انجام میگیرد. بر اساس یافتههای این پژوهش، در نظام حقوقی ایران ضوابط و مقررات مشخصی برای مدلینگ زنان به صورت خاص پیشبینی نشده است. البته قوانین و مقرراتی در حوزههای مُد و لباس، تبلیغات و فضای مجازی وجود دارد که ممکن است برخی انواع مدلینگ نیز در دایره شمول آن قرار بگیرد. از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت نظام حقوقی ایران در برابر مدلینگ رویکرد مشخصی ندارد و خلأ قانونی در این باب ملموس است. واقعیت اخیر موجب شده است مدلینگ زنان که به شکل یک پدیده اجتماعی بروز پیدا کرده، در صورت عدم هدایت و نظارت صحیح، به نتایج نامطلوب منتهی شود. |
کد مقاله | 49489 |
تعداد بازدید | 55 |
|