• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل مؤثر بر کاهش شب نشینی‌های خانوادگی در زندگی امروزه شهری: مورد مطالعه شهر اسلام آباد غرب
تعداد صفحات 35
نویسنده رمضان سعیدیان - علی مرادی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی فرهنگ - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات شماره 1 پیاپی 13
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 211-177
کلید واژه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  قدرت خرید  روابط خویشاوندی  فضای مجازی  خانواده  فرزندمحوری  اسلام‌ آباد غرب (شهرستان)  تورم  شب نشینی خانوادگی  افزایش تورم  کاهش قدرت خرید  دورهمی خانوادگی  
چکیده در تمام جوامع بشری، خانواده به‌منزلۀ اصلی­ ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ ­ها، تمدن­ ها و تاریخ بوده است. این پژوهش باهدف عوامل مؤثر بر کاهش شب‌نشینی خانوادگی در زندگی امروزه شهری در بین خانواده‌های شهر اسلام‌آباد غرب انجام پذیرفته است. این پژوهش با رویکرد کمی و روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت. داده‌های موردنیاز از راه پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل افراد ۲۰ تا ۶۰ سال ساکن شهر اسلام‌آباد غرب با 90559 نفر که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 312 نفر مشخص و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. برای روایی ابزار پژوهش از روایی صوری و برای برآورد پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده گردید که بیشتر متغیرها سطح آلفای بالای 75‏/0 را داشتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان می‌دهد متغیرهایی مانند فناوری اطلاعات و دنیای مجازی (336‏/0 = Beta)، فرزندمحوری (240‏/0 = Beta) و افزایش تورم و کاهش قدرت خرید (161‏/0 = Beta) ازجمله عواملی هستند که در کاهش دورهمی خانوادگی و شب‌نشینی‌های سنتی تأثیرگذار بودند و آن‌ها را تقلیل دادند. نتایج نشان داد که کاهش روابط خویشاوندی در بین شهروندان اسلام‌آباد غرب تحت تأثیر سه مؤلفه فناوری اطلاعات و فرزندمحوری و افزایش تورم و کاهش قدرت خرید است.

کد مقاله 49442
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397