عنوان | تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن و الگوپذیری از ستارههای زن سینمای ایران مطالعه موردی زنان مراجعه کننده به کلینیکهای منطقه پنج تهران |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 420-395 |
کلید واژه | زن در سینما الگوپذیری زنان زنان بازیگر سینما سینمای ایران زن در سینمای ایران مدیریت بدن زنان و جراحی زیبایی چشم و همچشمی تهران تبیین جامعهشناختی الگوپذیری ستارگان سینما ستارگان زن سینما زنان شهر تهران منطقه 5 تهران عمل زیبایی اقدام به جراحی زیبایی مدیریت بدن زنان زنان متقاضی جراحی زیبایی متقاضیان جراحی زیبایی زنان سلبریتی |
چکیده |
هدف از این مقاله تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن و الگوپذیری از ستارههای زن سینمای ایران است. روش این تحقیق کیفی و نظریه مبنایی یا گرندد تئوری است؛ که از تلفیق دو مدل پارادایم اشتروس و مدل نظریه مبنایی کیتی چارلز بهره میگیرد. رویهی تحلیل دادههای گرداوری شده، تحلیل موضوعی یا تماتیک است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمقی و مشاهده است که حین انجام پروژه طراحی و تکمیل میشود. جامعه آماری این تحقیق زنانی هستند که به کلینیکهای زیبایی مناطق 5 تهران مراجعه میکنند روش نمونهگیری از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی آگاهانه و نمونهگیری نظری بهره میگیریم. حجم نمونه این تحقیق 14 زن بین 17 تا 68 سال هستند. نتایج این تحقیق نشان میدهد، مخاطبان بهنوعی دچار چشم و همچشمی رسانهای هستند. آنها به دنبال همرنگی با بازیگران و سلبریتیهای سینمایی هستند. البته شرایط زمینهای و مداخلهگر متفاوتی این پدیده را تشدید و تسهیل میکنند. از شرایط عمدهای که میتوان نام برد، فشارهای اجتماعی است. تصور منفی از بدن از مؤلفههای مداخلهگر دیگر است که خود رسانهها در به وجود آمدن آن نقش بسزایی دارند. نارضایتی از زندگی و غیرقابلحل بودن بعضی مشکلات نیز از شرایط زمینهای روی آوردن به پدیده جراحیهای زیبایی میباشد. فرد که نمیتواند مشکلات پایهای خود را حل کند با روی آوردن به پروژههای زیباسازی حواس خود را به موضوعات کمعمقتری جلب میکند. |
کد مقاله | 49438 |
تعداد بازدید | 48 |
|