• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط علی بین ویژگی‌های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی و اثر میانجی مصرف رسانه در شهروندان تهرانی
تعداد صفحات 44
نویسنده صیاد حقی - ناهید زینی حسنوند - محسن رازانی
مشخصات نشریه  مطالعات امنيت اجتماعی - معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) - علمی پژوهشی سال 15 شماره 1 پیاپی 77
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 296-253
کلید واژه روابط فرازناشویی  احساس امنیت  تهران  معادلات ساختاری  مصرف رسانه‌ای  عزت نفس  پنج عامل شخصیت  پیمان‌شکنی زناشویی  تمایل به روابط فرازناشویی  شهروندان تهرانی  
چکیده هدف و زمینه: هدف از پژوهش حاضر مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط علّی بین ویژگی‌های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی و اثر میانجی مصرف رسانه در شهروندان تهرانی بود.
روش پژوهش: این پژوهش از حیث هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از حیث زمانی از نوع پژوهش‌های مقطعی و به‌لحاظ روش پژوهش هم‌بستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده است. جامعه هدف، کلیه افراد متأهل شهر تهران که در سال 1402-1403 بوده‌اند که در شش‌ماهه اول سال، یکی از زوجین به‌دلیل داشتن روابط فرازناشویی همسر خود به مراکز مشاوره خصوصی و دولتی شهر تهران مراجعه داشته‌اند. افراد نمونه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. به این‌صورت که ابتدا 50 مرکز در تهران شناسایی شدند و از بین این 50 مرکز 30 مرکز به‌طور تصادفی انتخاب و از هر مرکز 18 نفر از مراجعان به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در مجموع 540 نفر انتخاب شدند؛ برای اندازه‌گیری روابط فرا‌زناشویی، ویژگی‌های شخصیتی، احساس امنیت، عزت نفس و مصرف رسانه‌ای به‌ترتیب از پرسش‌نامه تمایل به پیمان‌شکنی دریگوتاس و همکاران (۱۹۹۹)، پرسش‌نامه ویژگی‌های شخصیتی نئو، پرسش‌نامه احساس امنیت (2009)، پرسش‌نامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسش‌نامه مصرف رسانه‌ای محمودیان کوچانی اصفهانی و مقدس (1394) استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در این مدل، متغیر ویژگی‌های شخصیتی بیش‌ترین اثر کل (27/0-) را بر میزان روابط فرازناشویی به‌طور مستقیم بر‌عهده دارد. متغیر ویژگی‌های شخصیتی اثر کل (27/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی نشان داد. متغیر احساس امنیت اثر کل (22/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی دارد. بر اساس مدل ارائه‌شده در این مطالعه واریانس متغیر روابط فرا‌زناشویی به‌اندازه 821/0 = تبیین شد. به‌طور کلی 82 درصد واریانس روابط فرازناشویی بر اساس متغیر ویژگی‌های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش واسطه‌ای مصرف رسانه‌ای پیش‌بینی‌شده است. در نهایت مدل‌سازی معادله ساختاری پژوهش نیز نشان می‌دهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و داده‌های تجربی این پژوهش از مدل مفهومی حمایت می‌کند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ویژگی‌های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش میانجی مصرف رسانه‌ای توان پیش‌بینی روابط فرازناشویی را دارد.

کد مقاله 49428
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397