عنوان | مدلیابی معادلات ساختاری روابط علی بین ویژگیهای شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی و اثر میانجی مصرف رسانه در شهروندان تهرانی |
تعداد صفحات | 44 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات امنيت اجتماعی - معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) - علمی پژوهشی سال 15 شماره 1 پیاپی 77 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 296-253 |
کلید واژه | روابط فرازناشویی احساس امنیت تهران معادلات ساختاری مصرف رسانهای عزت نفس پنج عامل شخصیت پیمانشکنی زناشویی تمایل به روابط فرازناشویی شهروندان تهرانی |
چکیده |
هدف و زمینه: هدف از پژوهش حاضر مدلیابی معادلات ساختاری روابط علّی بین ویژگیهای شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی و اثر میانجی مصرف رسانه در شهروندان تهرانی بود. روش پژوهش: این پژوهش از حیث هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از حیث زمانی از نوع پژوهشهای مقطعی و بهلحاظ روش پژوهش همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده است. جامعه هدف، کلیه افراد متأهل شهر تهران که در سال 1402-1403 بودهاند که در ششماهه اول سال، یکی از زوجین بهدلیل داشتن روابط فرازناشویی همسر خود به مراکز مشاوره خصوصی و دولتی شهر تهران مراجعه داشتهاند. افراد نمونه به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. به اینصورت که ابتدا 50 مرکز در تهران شناسایی شدند و از بین این 50 مرکز 30 مرکز بهطور تصادفی انتخاب و از هر مرکز 18 نفر از مراجعان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در مجموع 540 نفر انتخاب شدند؛ برای اندازهگیری روابط فرازناشویی، ویژگیهای شخصیتی، احساس امنیت، عزت نفس و مصرف رسانهای بهترتیب از پرسشنامه تمایل به پیمانشکنی دریگوتاس و همکاران (۱۹۹۹)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، پرسشنامه احساس امنیت (2009)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه مصرف رسانهای محمودیان کوچانی اصفهانی و مقدس (1394) استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده در این مدل، متغیر ویژگیهای شخصیتی بیشترین اثر کل (27/0-) را بر میزان روابط فرازناشویی بهطور مستقیم برعهده دارد. متغیر ویژگیهای شخصیتی اثر کل (27/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی نشان داد. متغیر احساس امنیت اثر کل (22/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی دارد. بر اساس مدل ارائهشده در این مطالعه واریانس متغیر روابط فرازناشویی بهاندازه 821/0 = تبیین شد. بهطور کلی 82 درصد واریانس روابط فرازناشویی بر اساس متغیر ویژگیهای شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش واسطهای مصرف رسانهای پیشبینیشده است. در نهایت مدلسازی معادله ساختاری پژوهش نیز نشان میدهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و دادههای تجربی این پژوهش از مدل مفهومی حمایت میکند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش میانجی مصرف رسانهای توان پیشبینی روابط فرازناشویی را دارد. |
کد مقاله | 49428 |
تعداد بازدید | 25 |
|