• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الگوی راهبردهای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، برای تغییر نظام هنجاری جامعه ایران در مسئله حجاب
تعداد صفحات 30
نویسنده پرویز امینی - امیرحسین رمضانی بیدگلی - محمد توحیدی راد
مشخصات نشریه  مطالعات زن و خانواده شماره 1 پیاپی 32
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 111-82
کلید واژه حجاب  مسئله حجاب  ایران  ماهواره  نظام ارزشی  تغییرات ارزشی  جامعه ایرانی  شبکه‌های ماهواره‌ای  تحلیل محتوای کیفی  برنامه‌های ماهواره‌ای  تحولات نظام ارزشی  شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان  
چکیده حوادث و تنش‌های اجتماعی و سیاسی اواخر شهریور سال 1401، نشان از تغییر هنجاری در مسئله حجاب در جامعه ایرانی داشت. یکی از کانون‌های عمده در این تغییر هنجاری، نقش و کارکرد منفی و موثری است که رسانه‌های فارسی زبان دولت‌های متخاصم با جمهوری اسلامی و اپوزسیون آن در این موضوع انجام داده‌اند. شناخت راهبردهای عملیات رسانه‌ای این شبکه‎‌ها، به مسئولان حوزه فرهنگ و رسانه و پژوهشگران این عرصه کمک خواهد کرد تا بتوانند در سیاست‌گذاری‌ها بر اساس دانش صحیحی از نحوه کنش این رسانه‌ها طراحی‌های لازم را صورت دهند. در این راستا پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی ذیل ادبیات بازنمایی، به بررسی محتوای چهار شبکه اصلی ماهواره‌ای پرداخته است. نتایج این تحقیق شامل چهارده محور فرعی: عادی‌سازی بی‌حجابی در برابر نامحرم، برجسته‌سازی رویدادهای ضد فرهنگی، عرفی‌سازی حجاب از امر شرعی به امر اجتماعی سکولار، هنجارزدایی از هنجارهای فرهنگی و اخلاقی جامعه فراتر از حجاب، رشد میزان برهنگی محتوای تصویری، بهره از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی، استفاده از ظرفیت شعر و موسیقی، قرار دادن حجاب در برابر پیشرفت حرفه‌ای بانوان، راه‌اندازی کمپین‌های مجازی و رسانه‌ای، هزینه‌سازی اجتماعی برای افراد محجبه، گسترش مناسبت‌ها و آیین‌های فرهنگی غرب، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، استفاده از ظرفیت احساسات، مشابهت‌سازی گفتمانی بین جمهوری اسلامی ایران با گروه های ضد زن در هنجار حجاب و یک محور اصلی بود که نشان می‌دهد این رسانه‌ها برای تغییر هنجاری در حجاب اسلامی از چهارده راهبرد اصلی استفاده کرده‌اند. این راهبردها، تغییر نظام هنجاری حجاب را به عنوان هدف مشترک تعقیب کرده‌اند.

کد مقاله 49381
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397