عنوان | مطالعه کیفی گذران اوقات فراغت دختران در خوابگاه دانشگاه یزد |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 101 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 175-145 |
کلید واژه | دانشجویان دختر اوقات فراغت فعالیتهای اوقات فراغت خوابگاه خوابگاه دانشجویی دانشگاه یزد مطالعه کیفی گذران اوقات فراغت دانشجویان خوابگاهی خوابگاه دختران اوقات فراغت دختران برنامههای اوقات فراغت دانشجویان کارشناسی کیفیت زندگی خوابگاهی زندگی خوابگاهی زندگی دانشجویی دختران خوابگاهی کیفیت زندگی دانشجویی |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر واکاوی و مطالعهی تجارب و ادراکات، نیازها و چگونگی گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر در خوابگاه دانشگاه یزد است. روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی بوده و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 12 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه یزد بودند که اطلاعات آنها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و دادهها با استفاده از روش تحلیل تماتیک تجزیهوتحلیل شده است. یافته ها: بر اساس نتایج، 17 مضمون اصلی و 112 مضمون فرعی شناسایی شدند. تجارب و ادراکات مثبت دانشجویان از گذران اوقات فراغت شامل 4 مضمون اصلی: افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقاء ویژگیهای روانشناختی و تمرین اخلاق، خودباوری و شکوفایی فردی، کسب مهارت و شناخت توانمندیها بوده است. در واکاوی تجارب و ادراکات منفی اوقات فراغت دانشجویان نیز 4 مضمون اصلی شامل: تفاوتهای فرهنگی و روابط تنشزا، نداشتن مهارتهای ارتباطی، شرایط سخت و ناآرام محیطی و روانی خوابگاه، ناهنجاریهای اخلاقی شناساییشده است. در مطالعه نیازهای گذران اوقات فراغت 4 مضمون اصلی شامل: اصلاحات فرهنگی - اجتماعی، نبود خدمات و تجهیزات، برنامهریزی تعاملی و هوشمندانه، آموزش و اشتغال آفرینی بهدستآمده است. در مطالعه روش گذران اوقات فراغت 5 مضمون اصلی شامل: آموزش و یادگیری، تفریح و سرگرمی، فعالیتهای هنری - مهارتی، فعالیتهای فکری - ورزشی، فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی به دست آمد. |
کد مقاله | 49376 |
تعداد بازدید | 14 |
|