عنوان | اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد معنوی مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی، احساس گناه و کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 17 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 186-167 |
کلید واژه | روابط زناشویی آشفتگی روانی کیفیت ارتباط گشتالت درمانی والدین کودکان کم توان ذهنی احساس گناه مادران کودکان استثنایی ذهن آگاهی کم توان ذهنی والدین کودکان استثنایی کودکان استثنایی والدین کودک عقب مانده ذهنی آموزشپذیر تبریز کیفیت رابطه زناشویی عقب مانده ذهنی آموزشپذیر دانشآموزان کم توان ذهنی مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی دانشآموزان استثنایی دانشآموزان مدارس استثنایی آموزش ذهن آگاهی گروه درمانی معنوی مذهبی اسلام محور کیفیت رابطه ادراک شده زناشویی فرزند استثنایی رابطه زناشویی ادراک شده نظریه گشتالت |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، نظریه گشتالت و رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی و کیفیت رابطه زناشویی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر صورت گرفت. این پژوهش، مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر در سال تحصیلی 1399-1400 بود که کودکانشان در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز مشغول تحصیل بودند. با توجه به ساخت تحقیق، از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نمونه استفاده شد. لذا، نمونهی آماری شامل 48 نفر از مادران دانشآموز ابتدایی بود که به صورت تصادفی (12 نفر برای هر گروه آزمایش و 12 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، مقیاس داس و مقیاس کیفیت رابطه ادراک شده فلچر مورد استفاده قرار گرفت. یکی از گروههای آزمایش برنامه آموزشی ذهن آگاهی (8 جلسه)، گروه بعدی برنامه آموزشی گشتالت (10جلسه) و معنوی مذهبی (11جلسه) و گروه کنترل برنامه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، نظریه گشتالت و رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور در آشفتگی روانشناختی تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین این سه آموزش بر کیفیت رابطه تفاوت دیده شد. ذهن آگاهی نسبت به بقیه درمانها در افزایش کیفیت رابطه زناشویی مادران اثر بخشتر بود (05/0 p £ ). بر این اساس آموزش ذهن آگاهی، گشتالت و رویکرد معنوی مذهبی میتوانند به عنوان مداخلات تکمیلی در جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی به کار گرفته شوند. |
کد مقاله | 49362 |
تعداد بازدید | 20 |
|