عنوان | نقش زن در رقص قاسم آبادی با تأکید بر آیین شالیکاری |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر سال 16 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 150-133 |
کلید واژه | نقش زنان زنان روستایی زنان شالیکار اسطوره گیلان (استان) زنان گیلانی شالیکاری رقص قاسم آبادی |
چکیده |
سهم بیشتر نیروی کار مرتبط با شالیکاری در استان گیلان، مربوط به زنان روستایی است که از دانش تجربی زیادی در حیطۀ کاری خود برخوردارند و از اینرو حضور آنها اهمیت ویژهای دارد. زنان آداب شالیکاری یعنی کاشت، داشت و برداشت را در آیینهای نمایشی مانند رقص قاسمآبادی نشان میدهند که علاوه بر جذابیت بصری، بیانگر پیوند معنوی و اسطورهای با طبیعت هستند. بر همین اساس پرسش پژوهش حاضر در راستای نقش شاخص زنان در رقص قاسمآبادی و اجرای آداب شالیکاری مطرح شده و هدف از آن پاسخ به اهمیت حضور زنان در رقص قاسمآبادی براساس آیین شالیکاری است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، نظری و از لحاظ ماهیت و روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. شیوۀ گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و میدانی با استفاده از روش مردمنگاری در منطقه، مشاهده، مصاحبه، ثبت و ضبط اطلاعات انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد زنان در رقص قاسمآبادی به کمک انواع مهارتهای یدی، قواعد شالیکاری و سپاسگزاری از برکات آن را نمایش میدهند. به عبارتی، رقص قاسمآبادی آینۀ تنوع فرهنگی و اندیشههای انسانی است. زنان در قالبی شاد، مفهوم الگوهای حرکت در شالیکاری را نشان میدهند و به همین دلیل این مفاهیم جایگاه اسطورهای پیدا میکنند. از اینرو بهعنوان یک الهۀ مادر همتای ایزدبانوی اَناهیتا، مادر انسان و مادر زمین محسوب میشوند و مورد پرستش قرار میگیرند. به عبارت دیگر، تداوم و تمدید حیات و زندهبودن نقش زنان در ناخودآگاه آدمی بهمنظور انتقال برکتبخشی، پیونددهندگی و شفابخشی تجسم میشود. |
کد مقاله | 49353 |
تعداد بازدید | 80 |
|