عنوان | تبیین ایده در دستنگارههای هنری زنان براساس باور معرفتشناختی علمی با نقش میانجی بار شناختی در آموزش طراحی معماری |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر سال 16 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 84-61 |
کلید واژه | دانشجویان دختر باورهای معرفتشناختی طراحی معماری ایده دستنگاره هنری باور معرفتشناختی علمی بار شناختی دانشجویان معماری دانشگاههای همدان |
چکیده |
روند طراحی در معماری، یکی از برنامههای درسی رشتۀ معماری است که در سطوح متفاوت آموزشی تدریس میشود. برای برنامهریزی مطلوب آموزشی، شناسایی متغیرهای مرتبط با آن ضروری است. از جمله متغیرهای مرتبط با روند و شیوۀ طراحی، باورهای معرفتشناسی و بار شناختی فراگیران است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ باورهای معرفتشناختی علمی و بار شناختی با دستنگاره در روند طراحی دانشجویان معماری است. این پژوهش با رویکرد ترکیبی کمی (روش توصیفی-همبستگی) و کیفی (تحلیل نمونۀ دستنگارههای دانشجویان) انجام گرفت. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دختر رشتۀ معماری در دانشگاههای همدان است. نمونۀ مورد نظر به تعداد 120 نفر به شیوۀ دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای باور معرفتشناسی علمی، بار شناختی و مقیاس ارزیابی ایده در دستنگارۀ طراحی استفاده شد. دادههای پژوهش با روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و آمارههای کجی و کشیدگی توزیع متغیرها) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با محاسبۀ پیش فرضهای آن) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد بین باورهای معرفتشناسی علمی و بار شناختی با ایده در روند طراحی دانشجویان معماری رابطه وجود دارد و چارچوبی را برای تشخیص و تشریح روابط نظری بین مؤلفههای باورهای معرفتشناختی علمی، بار شناختی و شاخصههای دستنگارهها فراهم کرده است. درنتیجه باور معرفتشناختی علمی و تعادل شناختی یا بار شناختی مطلوب، تبیین و پیشبینیکنندۀ خوبی برای سنجش ایده در دستنگارۀ دانشجو است. |
کد مقاله | 49350 |
تعداد بازدید | 70 |
|