عنوان | تجربه زیسته زنان عضو هیأت علمی از ایفای همزمان نقش مادری شغلی: پژوهش کیفی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی خانواده سال 10 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 103-90 |
کلید واژه | تجربه زنان نقش شغلی زنان تجربه زیسته ایفای نقش نقش شغلی نقش مادری اعضاء هیئت علمی مادر شاغل مطالعه کیفی اعضاء هیئت علمی زن نقش شغلی خانوادگی اهواز (شهرستان) تجربه زیسته متأهلین تجربه زیسته زنان ایفای همزمان نقش |
چکیده |
زنان هیأت علمی که مادر هستند، فشارهای طاقت فرسایی را در ارتباط با رعایت استانداردهای مؤسسات خود برای ارتقاء و همزمان انجام مسئولیتهای خود به عنوان والدین تجربه میکنند. یکی از مهمترین مسائل مادران شاغل، ایجاد تعادل بین ایفای همزمان نقش مادری - شغلی است که در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین تجارب زنان عضو هیأت علمی از ایفای همزمان نقش مادری- شغلی و مشخص کردن ساختار نهایی آن در شرکتکنندگان پژوهش بود. پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی روانشناسانه است که در آن 9 مشارکتکننده به روش نمونه گیری هدفمند در شهر اهواز انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه عمیق استفاده شد و تا مرحلهی اشباع دادهها صورت گرفت. تحلیل دادهها، 8 جزء تشکیلدهنده را نشان داد که عبارت اند از: 1_ بینظمی و آشفتگی؛ 2_ تنیدگی حرفهای؛ 3_ احساس گناه از مادر خوب نبودن؛ 4_ افت روحیه مادران؛ 5_ فرسودگی والدگری؛ 6_ افزایش واکنشگری نسبت به بدرفتاری بچه ها؛ 7_ امید و معناآفرینی از نقش مادری؛ 8_ دریافت حمایت از خانواده. تحلیل نتایج بدست آمده نشان داد که پیامدهای روانشناختی ایفای همزمان نقش مادری-شغلی میتواند آسیبهای جدی برای سلامتروان مادران شاغل در پی داشته باشد. از این رو شایسته است آگاهی بخشی به زنان شاغل و ایجاد آمادگی برای پذیریش همزمان نقش ها از سوی آنان در برنامه های سلامت روان و طرح های دوستدار خانواده مورد تاکید و توجه سازمان ها و مراکز مشاوره قرار گیرد. |
کد مقاله | 49336 |
تعداد بازدید | 26 |
|