چکیده
|
ضرورت انکار ناشدنی فهمِ رفتارهای والدینی از چشماندازی بافتاری سبب شده است که محققان مختلف مشخصههای کُنشی شیوههای والدگری را وابسته به بافتارهایی مانند یادگیریهای تحصیلی، تعامل با همسالان و زندگی روزانه کودک و نوجوان، مطالعه کنند. بر این اساس، این پژوهش، با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجیِ نسخة فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، انجام شد. در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی، 350 مادر به شیوه در دسترس انتخاب و به مقیاس والدگری تحصیلی (Wang et al., 2022)، مقیاس خرد والدگری (Boumpouli et al. , 2022) و مقیاس والدگری توانمندساز (Jach et al., 2018)، پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس والدگری تحصیلی با ساختاری مشتمل بر چهار عامل گرمی والدینی، والدگری معطوف بر کنترلگری رفتاری، والدگری معطوف بر کنترلگری روانشناختی و حمایتگری والدینی، از روایی عاملی خوبی برخوردار بود (شاخصهای (2χ)، (/df2χ)، (CFI)، (GFI)، (AGFI) و (RMSEA) به ترتیب برابر با 66/904، 85/1، 93/0، 95/0، 93/0 و 05/0 به دست آمد). علاوه بر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد والدگری تحصیلی با والدگری توانمندساز و وجوه مختلف خرد والدینی، از روایی همگرای نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، حمایت کرد (01/0 P ). همچنین، ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای والدگری تحصیلی شامل گرمی، کنترلگری رفتاری، کنترلگری روانشناختی و والدگری مشوق استقلال، به ترتیب برابر با 80/0، 79/0، 84/0 و 79/0 به دست آمد که از پایایی نسخه فارسی مقیاس مزبور، دفاع کرد. در مجموع، نتایج این پژوهش ضمن تاکید بر آموزههای نظریه خودتعیینگری در تغذیهگری رویآوردی بافتاری به رفتارهای والدگری و گستراندن مرز دانش نظری در این قلمرو مطالعاتیِ نوظهور، از روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس والدگری تحصیلی، دفاع کرد.
|