عنوان
|
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده در دانشآموزان مقطع متوسطه |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
فرهاد خرمایی - فرامرز کشکولی - سید مهدی پورسید |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی خانواده سال 10 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
29-15 |
کلید واژه
|
ایمنی هیجانی بوشهر (شهرستان) ایمنی هیجانی خانواده دانشآموزان دبیرستانی ویژگیهای روانسنجی کنارهگیری مقیاس ایمنی هیجانی مشغله ذهنی
|
چکیده
|
مفهوم ایمنی هیجانی بر اساس نظریه Davies and Cummings (1994) و Cummings and Davies (1996) به حالتی گفته میشود که فرزندان ارزیابی ایمن، مثبت و پایداری از روابط خانواده در مواجهه با هر گونه واقعه استرسزا دارند. این پژوهش با هدف تعیین روایی، اعتبار و ساختار عاملی مقیاس ایمنی هیجانی (Forman and Davies, 2005) در دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد. بدین منظور 503 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای احراز روایی مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخص های نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند (99/2 =X2/ df ، 96/0 = GFI ، 90/0 = AGFI ، 92/0 = CFI ، 95/0 = NFI ، 70/0 = PCFI ، 06/0 = RMSEA و 24/0 = PCIOSE). نتایج پژوهش وجود سه عامل ایمنی، مشغله ذهنی و کنارهگیری را در مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد تأیید قرار داد. شاخص های آلفای کرونباخ مؤلفه های ایمنی (81/0)، مشغله ذهنی (75/0) و کنارهگیری (74/0) نیز مطلوب محاسبه گردید. لذا در مجموع میتوان نتیجه گرفت که مقیاس ایمنی هیجانی در نظام خانواده برای سنجش ایمنی هیجانی دانش آموزان ایرانی ابزاری معتبر و مفید در پژوهش های روانشناختی است و می تواند در پژوهش های مرتبط با ایمنی هیجانی در نظام خانواده مورد استفاده قرار گیرد.
|