عنوان | تأثیر آموزش شادکامی بر رضایت زناشویی دانشجویان |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 20 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 38-32 |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشجویان متأهل شادکامی دانشجو آموزش شادمانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد |
چکیده |
مقدمه: شادی، نشاط و نگرش مثبت نسبت به رویدادهای اتفاق افتاده در زندگی، نقش برجستهای در رضایت زناشویی دارد و میتواند نقش مهمی در ایجاد احساس امنیت و خوشبینی زوجین ایفا کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش شادکامی بر رضایت زناشویی دانشجویان بود. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 64 نفر از دانشجویان متأهل دانشگاه علوم پزشکی گناباد در ایران انجام شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدند و با استفاده از روش تصادفی بلوکهای جایگشتی چهارتایی، به دو گروه آزمون و شاهد تخصیص یافتند. مداخله آموزش شادکامی طی شش جلسه دو ساعته و هفتهای یکبار توسط یک روانپرستار فقط در گروه آزمون اجرا گردید. به منظور جمعآوری دادهها، از فرم اطلاعات دموگرافیک و مقیاس رضایت زناشویی Enrich (EMS یا Enrich Marital Satisfaction) قبل و پس از مداخله در دو گروه استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای 2c، Independent t و Paired t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. یافتهها: مقایسه میانگین رضایت زناشویی بین دو گروه قبل از انجام مداخله، اختلاف معنیداری را نشان نداد (630/0 = P)، اما میانگین رضایت زناشویی پس از انجام مداخله اختلاف معنیداری داشت (001/0 > P). مقایسه میانگین رضایت زناشویی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون، اختلاف معنیداری را نشان داد (001/0 > P)، اما این میزان در گروه شاهد تفاوت معنیداری نداشت (520/0 = P). نتیجهگیری: آموزش شادکامی بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل تأثیرگذار است. با برگزاری کارگاههای آموزشی با محتوای آموزش شادکامی، میتوان گام مهمی در راستای کاهش تعارضات زناشویی و افزایش رضایت زوجین دانشجو برداشت. |
کد مقاله | 49301 |
تعداد بازدید | 17 |
|