عنوان | اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر پریشانی روانشناختی و انعطافپذیری شناختی در افراد دارای اختلال ملال جنسیتی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مديريت ارتقاي سلامت - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 60-48 |
کلید واژه | هویت جنسی اختلال هویت جنسی رشت (شهرستان) روان پریشی ملال جنسیتی مراکز اورژانس اجتماعی رویکرد شناختی رفتاری انعطافپذیری شناختی |
چکیده |
مقدمه: هویت جنسی در زندگی فردی و تعاملات اجتماعی اهمیت بسیاری دارد، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی «آموزش شناختی- رفتاری» بر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی افراد دارای اختلال ملال جنسیتی انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد دارای اختلال ملال جنسیتی مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی شهر رشت در سال 1398 بود که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 32 تن از این افراد انتخاب شدند و بصورت تصادفی ساده در 2 گروه مداخله و کنترل (در هر گروه 16 تن) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از «مقیاس پریشانی روانشناختی» (Psychological Distress Scale) و «سیاهه انعطاف پذیری شناختی» (Cognitive Flexibility Inventory) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ انجام شد. «آموزش شناختی-رفتاری» طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در گروه مداخله اجرا شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 انجام شد. یافته ها: با کنترل نمره پیش آزمون بین گروهای مداخله و کنترل، تفاوت معناداری بین شرکت کنندگان 2 گروه در متغیر پریشانی روانشناختی و انعطاف پذیری شناختی وجود داشت. «آموزش شناختی-رفتاری» بر کاهش پریشانی روانشناختی (47/5 = F و 05/0 > P) و همچنین افزایش انعطاف پذیری شناختی (88/20 = F و 01/0 > P) افراد دارای اختلال ملال جنسیتی مؤثر بود. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی «آموزش شناختی-رفتاری» بر کاهش پریشانی روانشناختی و افزایش انعطاف پذیری شناختی افراد با اختلال ملال جنسیتی، پیشنهاد می شود آموزش فوق در طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و شناختی به کار گرفته شود. |
کد مقاله | 49292 |
تعداد بازدید | 18 |
|