عنوان | آگاهی و نگرش زنان متأهل شهر کرمان نسبت به خشونت خانگی و عوامل مرتبط با آن |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پزشکی قانونی ایران - سازمان پزشكي قانوني كشور - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 108 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 246-239 |
کلید واژه | خشونت خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان زنان متأهل کرمان دیدگاه زنان عوامل مؤثر بر خشونت خانگی دیدگاههای زنان متأهل آگاهی زنان علل خشونت نگرش نسبت به خشونت علیه زنان زنان کرمان |
چکیده |
مقدمه: شیوع خشونت خانگی علیه زنان در جوامع مختلف قابل توجه است. این مساله اثرات فردی، اجتماعی، جسمی و روحی بر روی زنان دارد، آگاهی زنان درمورد این خشونتها حائز اهمیت میباشد. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و نگرش زنان متاهل شهر کرمان نسبت به خشونت خانگی انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و بر روی زنان مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر کرمان در سال ۱۴۰۱ با روش نمونه گیری آسان انجام شد. پرسشنامهای شامل دو بخش حاوی دادههای جمعیت شناختی و سوالات پرسشنامه روایی و پایای خشونت خانگی علیه زنان به صورت خودایفا تکمیل شد. اطلاعات بعد از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. از شاخص های توصیفی میانگین و انحراف معیار و فراوانی برای ارائه اطلاعات کمک گرفته شد. با استفاده از آزمون های ناپارامتری کروسکال والیس و همبستگی اسپیرمن تحلیل اطلاعات انجام شد. یافتهها: میانگین نمره آگاهی افراد شرکت کننده در مطالعه در خصوص خشونت علیه زنان ۸.۴۶ (با دامنه ۱۴- تا ۱۴) و میانگین نمره نگرش آنها ۲۵.۱۲ ( با دامنه ۵ تا ۴۰) بود. بین نمره نگرش و سن فرد (۰۵.۰ > P)، سن همسر (۰۰۱.۰ > P) و تعداد فرزند (۰۰۱.۰ > P) رابطه معنی دار منفی وجود داشت. بین سطح تحصیلات فرد و نمره آگاهی (۰۱۵.۰ = P) و نگرش (۰۱۶.۰ = P) ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین بین سطح تحصیلات همسر و نمره آگاهی (۰۰۱.۰ P < ) و نگرش فرد (۰۱۹.۰ = P) ارتباط معنی داری وجود داشت. شغل فرد با نمره آگاهی (۰۰۱.۰ = P) و نگرش فرد (۰۰۳.۰ = P) ارتباط معنی داری داشت. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود سیاست های جامعی جهت توانمندسازی بانوان با آموزش مصادیق خشونت خانگی و تشویق آنها به حضور فعال تر در جامعه و کسب تحصیلات مقاطع بالاتر و اشتغال سازی برای ایشان پیش گرفته شوند. |
کد مقاله | 49274 |
تعداد بازدید | 15 |
|