عنوان | بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر سازه مراحل تغییر بر نگرش و مرحله تغییر رفتار فرزندآوری زنان متأهل |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ايران (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1403 |
محدوده صفحات | 228-219 |
کلید واژه | فرزندآوری زنان متأهل مشهد دیدگاه زنان تغییر رفتار دیدگاههای زنان متأهل زنان مشهد نگرش به فرزندآوری مراحل تغییر رفتار رفتار فرزندآوری |
چکیده |
زمینه و هدف: فرزندآوری از عوامل مهم در توسعهی جامعه و کشور میباشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر سازه مراحل تغییر بر نگرش و مرحله تغییر رفتار فرزندآوری زنان متاهل در شهر مشهد انجام شد. مواد و روشها: این مطالعهی نیمه تجربی، بر روی ۸۰ نفر از زنان متاهل (۴۰ نفر گروه مداخله و ۴۰ نفر گروه کنترل) تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی ثامن مشهد در ۱۴۰۱ انجام شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت استفاده شد. برنامهی آموزشی در ۴ جلسه به مدت یک ماه جهت گروه مداخله برگزار شد و شرکتکنندگان در هر دو گروه به سوالات پرسشنامه در قبل و ۳ ماه پس از مداخله پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ۲۰ تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات نگرش زنان در گروه مداخله در مرحله قبل و ۳ ماه بعد از آموزش برابر ۲/۲۱ ± ۲/۰۶،۱۶/۰۱ ± ۱۷/۸۵ بود. آزمونهای آماری نشانگر ارتباط معنیدار آموزش بر نگرش زنان جهت فرزندآوری بود (P > ۰/۰۱). همچنین مداخله آموزشی بر تغییر رفتار فرزندآوری زنان تاثیرگذار بود (P < ۰/۰۵). نتیجهگیری: مداخله آموزشی در این مطالعه توانست بهبود قابلتوجهی در تغییر نگرش و رفتار فرزندآوری زنان متاهل در افراد در مراحل پیشتفکر و تفکر داشته باشد. با این وجود پیشنهاد میشود در برنامههای آتی افراد، مراحل آمادگی و عمل در مداخلات آموزشی نیز مدنظر قرار گیرند. |
کد مقاله | 49266 |
تعداد بازدید | 55 |
|