عنوان | ارزیابی اثر یک مداخله مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر ارتقاء مدیریت قاعدگی در دختران نوجوان کرمانشاه |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ايران (مصوب وزارت بهداشت) شماره 4 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 403-393 |
کلید واژه | دختران نوجوان قاعدگی سلامت جنسی کرمانشاه دانشآموزان دختر دبیرستانی قاعدگی دختران عادت ماهیانه نوجوانان دبیرستانی الگوی پرسید پروسید مدیریت قاعدگی |
چکیده |
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت جنسی زنان، نقش مدیریت قاعدگی نوجوانان آشکار است. بر اساس شواهد دختران نوجوان در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران مدیریت قاعدگی خوبی ندارند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثر اجرای یک برنامه ارتقاء سلامت با استفاده از الگو پرسید-پروسید در دختران نوجوان دبیرستانی کرمانشاه انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه، یک مطالعه نیمه تجربی بدون گروه کنترل است که در سال 1400 تا 1401 در شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه ابتدا نیازسنجی با شرکت 300 نفر، دختر نوجوان دبیرستانی به صورت تصادفی دو مرحلهای انجام شد و ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه بود. سپس متناسب با نتایج نیازسنجی، مداخله آموزشی با حجم نمونه 80 نفر، دختر دبیرستانی که به صورت تصادفی دو مرحلهای انتخاب شدند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بر اساس الگو ی پرسید-پروسید بود و قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه22 و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نیاز سنجی نشان داد که میانگین نمره آگاهی دانشآموزان (میانگین ± انحراف معیار) برابر 3/9 ± 7/06، نمره نگرش برابر 8/33 ± 33/16 و نمره خودکارآمدی برابر 9/44 ± 32/28 بود. نتایج مقایسهای نشان داد که میانگین و میانه عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویتکننده (0/001 > p) از نظر آماری در سه مقطع (قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله) تفاوت معنا داری دارد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه، نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید-پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویتکننده) بر مدیریت قاعدگی دختران نوجوان است. |
کد مقاله | 49265 |
تعداد بازدید | 39 |
|