عنوان
|
پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با نقش واسطهای فنوتایپ گسترده اتیسم در والدین کودکان اتیستیک |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
مهرناز خداوردیان - سمیه کشاورز - اسماعیل شیری |
مشخصات نشریه
|
سلامت و آموزش در اوان کودکی شماره 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
63-49 |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی اتیسم همدلی شناخت اجتماعی مهارت ارتباطی تهران قزوین (شهرستان) والدین کودکان با اختلال اتیسم کودکان تهرانی پیش بینی رضایت زناشویی فنوتایپ گسترده اتیسم
|
چکیده
|
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با نقش واسطهای فنوتایپ گسترده اُتیسم در بین والدین کودکان اُتیستیک انجام گردید.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ تحلیل دادهها از نوع توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل والدین کودکان اُتیستیک شهر تهران و قزوین در سال 1402 بود که از بین آنها 200 والد (با استناد به دیدگاه صاحبنظران) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی (هودسن، 1992)، مقیاس بهره همدلی (بارون کوهن، 2003)، مقیاس ذهنخوانی از طریق چشمها (بارون کوهن، 2001)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی (کوئین دام، 2004) و مقیاس اُتیسم بهر بزرگسال (بارون کوهن، 2001) گردآوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی، مورد تایید قرار گرفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نشان داد که متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی رابطه دارد. همچنین نتایج بررسی مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که فنوتایپ گسترده اُتیسم در ارتباط بین متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی در والدین کودکان اُتیستیک نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر با تایید مدل پیشنهادی نشان داد که والدین کودکان اُتیستیک به دلیل مشکلاتی که در حوزه همدلی، شناخت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دارند، در رابطه زوجی خود چالشهایی را تجربه میکنند و در نتیجه رضایت زناشویی پایینتری را گزارش میکنند.
|