عنوان | اثربخشی آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی، بر تعهد زناشویی و کنترل عواطف در مادران با رضایت زناشویی پایین |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 7 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1402 |
کلید واژه | رضایت زناشویی تعهد زناشویی تهران ذهن آگاهی کنترل عواطف منطقه 5 تهران چشمانداز زمان آموزش ذهن آگاهی رضایت زناشویی مادران آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهن آگاهی |
چکیده |
زمینه و هدف: در خصوص آموزش تلفیقی چشمانداز زمان و ذهنآگاهی، تا کنون به طور گسترده استفاده نشده و اثرات این آموزش بر متغیرهای زناشویی نیازمند پژوهش بیشتری است؛ لذا هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهنآگاهی، بر تعهد زناشویی و کنترل عواطف در مادران با رضایت زناشویی پایین بود. روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری عبارت بود از مادران با رضایت زناشویی پایین در منطقه 5 تهران در سال 1401 که با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر با رعایت ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. پیش از شروع مداخله، هر دو گروه در مرحله پیش آزمون شرکت کردند و پس از آن گروه آزمایش به صورت گروهی در 12 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهنآگاهی قرار گرفتند. گروه گواه نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون شرکت کردند و پس از 3 ماه مرحله پیگیری انجام شد. برای سنجش تعهد زناشویی از پرسشنامه استاندارد تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و برای کنترل عواطف از مقیاس کنترل عواطف ویلیامز (1997)، استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس آمیخته مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اثر آموزش تلفیقی چشم انداز زمان و ذهنآگاهی بر تعهد زناشویی و کنترل عواطف معنادار است. نتیجهگیری: از این نتایج میتوان نتیجه گرفت تعهد زناشویی و کنترل عواطف مادران با رضایت زناشویی پایین با روشهای آموزشی تلفیقی چشمانداز زمان و ذهنآگاهی قابل افزایش است. |
کد مقاله | 49228 |
تعداد بازدید | 20 |
|