عنوان | تحلیل گفتمان انتقادی داستان قوم لوط (علیه السلام) در قرآن با رویکرد نظریه نورمن فرکلاف |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مشکوه (مصوب وزارت علوم) سال 42 شماره 4 پیاپی 161 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 30-4 |
کلید واژه | قرآن آیات قرآن تحلیل انتقادی گفتمان قصههای قرآن رویکرد فرکلاف تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف گفتمان فرکلاف قوم لوط انحراف قوم لوط گفتمان الهی تباهی ظالمان |
چکیده |
تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی میانرشتهای برای تبیین تحوّلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است و بهعنوان یکی از روشهای کیفی بررسی متون به کشف روابط میان زبان، ایدئولوژی و قدرت پرداخته و رابطۀ تعاملی میان متن و زمینۀ متن را بازگو میکند. با توجّه به ساخت واژگانی داستانهای قرآن، بافت موقعیّتی و اهداف تربیتیای که در آنها منظور شده، ساختاری گفتمانی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی داستان قوم لوط در قرآن با روش نورمن فرکلاف و تحلیل نشانههای معنادار این داستان در سه سطح: توصیف، تفسیر و تبیین است. شیوۀ پژوهش نیز توصیفی و تحلیل اطّلاعات کیفی است. بنابر نتایج پژوهش، در سطح توصیف، با شکلگیری روابط معنایی میان واژگان مانند: شمول معنایی، ترادف و تضادّ معنایی و بهکارگیری وجوه مختلف جملات، ایدئولوژی گفتمان موجود در آیات مشخّص شد. در سطح تفسیر نیز با ترسیم بافت موقعیّتی و بینامتنی، حاکمیّت و غلبۀ نهایی گفتمان الهی بر گفتمان کفر و گمراهی آشکار شده و سرانجام در سطح تبیین، تأثیر فرامتن و هژمونی و قدرت حاکم بر شخصیّت و عملکرد افراد و آیندۀ آنان تبیین گردید. |
کد مقاله | 49200 |
تعداد بازدید | 43 |
|