عنوان | مقایسه جایگاه زن در تربیت اخلاقی بر اساس آرای فارابی و نل نادینگز |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 208-195 |
کلید واژه | جایگاه زنان تربیت اخلاقی فارابی آرای تربیتی نادینگز |
چکیده |
تحقیق حاضر با هدف بررسی جایگاه زن در تربیت اخلاقی بر اساس آرای نادینگز و فارابی به انجام رسیده است. رویکرد غمخواری در تربیت اخلاقی متاثر از دیدگاه نلنادینگز از فیلسوفان معاصر مغرب زمین است که ریشه در جنبش فمینیستی دارد. دیدگاه فارابی نیز در تربیت اخلاقی ریشه در قرآن و آثار فلاسفه اسلامی و یونانی دارد. پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی بوده و با توجه به هدف از روش انتقادی تحلیلی جهت پاسخ به پرسش های پژوهش استفاده شده است. برای رسیدن به هدف ابتدا آرای تربیتی نادینگز و فارابی مورد کاوش قرار گرفته و سپس تربیت اخلاقی و زن در اندیشه این دو فیلسوف بررسی شده است. هم نادینگز و هم فارابی در دیدگاه خود توجه ویژهای به جایگاه زن دارند و بر اهمیت عشق و محبت در تربیت تاکید دارند. نادینگز برخلاف فارابی رویکردی جنسیتی به اخلاق و تربیت اخلاقی دارد و نگاه وی معطوف به انسان و فارغ از معنویات است، اما فارابی در تفاضل بین ابنا بشر، جنسیت را محور تفکیک قرار نمیدهد، بلکه نگرشی انسانی به ماهو انسان دارد و برخلاف نادینگز مانند دیگر اندیشمندان مسلمان بر معنویات تاکید ویژهای دارد. |
کد مقاله | 49140 |
تعداد بازدید | 15 |
|