عنوان | اثربخشی آموزش طرحواره درمانی بر تعارض کار خانواده و رضایت زناشویی زنان متأهل شاغل |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 14-1 |
کلید واژه | زنان شاغل رضایت زناشویی زنان متأهل تعارض کار خانواده طرحواره درمانی رضایتمندی زناشویی زنان زنان متأهل شاغل آموزش طرحواره درمانی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحوارهدرمانی بر تعارض کار-خانواده و رضایت زناشویی زنان متاهل شاغل انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعة آماری پژوهش را زنان متاهل شاغل در تمامی شعب شرکت گلستان تشکیل دادهاند. از این جامعه 30 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد پژوهش، به روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. آزمودنیها دو پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون (2000) و رضایت زناشویی انریچ (1989) را در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند. گروه آزمایش تحت آموزش طرحواهدرمانی در 10 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند. دادههای آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد نمره تعارض کار-خانواده زنان متاهل شاغل گروه آزمایش در پسآزمون به طور معناداری کمتر از گروه کنترل و نمره رضایت زناشویی آنها در پسآزمون به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل شد ( p < 0/05). با استناد به یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که آموزش طرحواره درمانی به عنوان یک روش مداخله، در کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش رضایت زناشویی، میتواند مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 49135 |
تعداد بازدید | 14 |
|