عنوان
|
بررسی نقش ذهنیتهای والد تنبیهگر و کودک آسیبپذیر طرحوارهای در طلاق عاطفی دانشجویان متأهل: نقش تعدیل کننده سبکهای مقابلهای |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
لیلا شیری - حسن میرزاحسینی - مسعود رضایی |
مشخصات نشریه
|
رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 3 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
46-35 |
کلید واژه
|
دانشجویان متأهل راهبردهای مقابلهای طلاق عاطفی سبک مقابله هیجان مدار شیوه مقابله اجتنابمدار طرحواره درمانی سبک مقابله مسئلهمدار سبکهای مقابله با استرس ذهنیت طرحوارهای دانشگاه آزاد اسلامی قم مقابله با استرس ذهنیت والد تنبیهگر ذهنیت کودک آسیبپذیر
|
چکیده
|
امروزه در بسیاری از جوامع شاهد طلاق عاطفی و طلاق رسمی هستیم که می تواند سبب بروز عوارض منفی جسمانی و روانی در زوجین، کودکان آنها و یا حتی اجتماع شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ذهنیت های والد تنبیه گر و کودک آسیب پذیر طرحواره ای در طلاق عاطفی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد قم در سال تحصیلی 1399-1400 انجام گرفت.
حجم نمونه ای 298 نفری با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. ابزار مورد استفاده عبارت بودند از پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن و مقیاس مقابله با شرایط پر استرس اندلر و پارکر. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از روش رگرسیون سلسله مراتبی در قالب نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که ذهنیت والد تنبیه گر دارای رابطه مثبت و معنادار با سبک مقابله ای هیجان مدار می باشد. همچنین این ذهنیت دارای رابطه منفی و معنادار با سبک مقابله ای مسئله مدار می باشد. ذهنیت والد تنبیه گر دارای رابطه مثبت و معنادار با سبک مقابله اجتنابی می باشد؛ همچنین این ذهنیت دارای رابطه مثبت و معنادار با طلاق عاطفی نیز میباشد. ذهنیت کودک آسیب پذیر دارای رابطه مثبت و معنادار با سبک مقابله ای هیجان مدار می باشد. ذهنیت کودک آسیب پذیر دارای رابطه منفی و معنادار با سبک مقابله ای مسئله مدار می باشد. ذهنیت کودک آسیب پذیر دارای رابطه مثبت و معنادار با سبک مقابله اجتنابی می باشد؛ ذهنیت کودک آسیب پذیر دارای رابطه مستقیم و مثبت با طلاق عاطفی می باشد.
|