عنوان | مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 102-94 |
کلید واژه | جنسیت دانشجویان دختر هوش هیجانی رشته تحصیلی عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر خوش بینی مؤلفههای هوش هیجانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
چکیده |
مقدمه: از مهمترین مسائل برای متولیان تعلیم و تربیت؛ بهخصوص مسؤولان نظام آموزش عالی، عملکرد تحصیلی دانشجویان است. افراد با موفقیت در تحصیل به موقعیت و جایگاهی دست مییابند که از حداکثر نیروی درونی و بیرونی خود در راستای اهداف آموزشی و تربیتی استفاده نموده، شرایط لازم را برای زندگی اجتماعی موفق کسب میکنند. هدف: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه مولفه های هوش هیجانی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. هدف دیگر این پژوهش تاثیر مؤلفههای هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. حجم نمونه 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی است که به شیوهی تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS20 و با بهرهگیری از تکنیکهای مرتبط آماری استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین میانگین مؤلفههای هوش هیجانی دانشجویان علوم پزشکی بر حسب رشتهی تحصیلی و جنسیت تفاوت معنیدار وجود ندارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داده که خوشبینی سهم عمدهای در عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. نتیجهگیری: از طریق فراهم کردن زمینه اعتماد، حمایت و همکاری بین دانشجویان میتواند همدلی و شعور اجتماعی را در بین دانشجویان، که از مؤلفههای هوش هیجانی است، افزایش دهد که به تبع آن کیفیت زندگی افزایش پیدا خواهد یافت. |
کد مقاله | 49131 |
تعداد بازدید | 15 |
|