عنوان | بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مساله در زنان کارمند متأهل شهر کازرون |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 4 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 74-63 |
کلید واژه | زنان متأهل زنان کارمند حل مسئله سبکهای اسنادی سبک اسنادی مثبت سبک اسنادی منفی بازآموزی اسنادی کازرون (شهرستان) کارمندان متأهل |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مساله در زنان کارمند متاهل شهر کازرون اجرا شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را زنان کارمند متاهل شهر کازرون تشکیل میدهد. تعداد آزمودنیها در این پژوهش 30 نفر کارمند زن متأهل بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه حل مساله هپنر و پترسون (PSI) و پرسشنامهی سبکهای اسنادی سلیگمن (ASQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آماری تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد متغیر سبک اسناد و مؤلفههای آن یعنی مکان علت (درونی-بیرونی)، ثبات (پایداری-ناپایداری) و عمومیت (کلی-جزئی) قابلیت تغییر دارند و بوسیله ی بازآموزی اسنادی سبک اسناد مثبت ترکیبی افزایش و سبک اسناد منفی ترکیبی کاهش یافته است؛ همچنین باز آموزی اسنادی بر عملکرد حل مسئله (کنترل شخصی در حل مسئله، اعتماد به حل مسئله و سبک گرایش-اجتناب) نیز تأثیر مثبت معنادار دارد. نتیجه گیری: از آنجایی که سبکهای اسنادی بر مهارت حل مساله و به تبع آن بر کیفیت زندگی افراد تأثیر دارد، مشاوران و درمانگران با شناسایی افراد دارای سبک اسناد ناکارآمد و ناسازگار و بازآموزی اسنادی در آنها، به ایجاد سبکهای اسنادی سازگارانه کارآمد پرداخته و عملکرد حل مساله آنها را بهبود ببخشند. |
کد مقاله | 49130 |
تعداد بازدید | 17 |
|