عنوان | بررسی رابطه بین سبکهای اسنادی با رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رویکردی نو بر آموزش کودکان - انجمن علمی مطالعات كودكان پیش از دبستان ایران شماره 4 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 62-55 |
کلید واژه | رضایت زناشویی دانشجویان دختر دانشجویان متأهل سبکهای اسنادی سبک اسنادی مثبت سبک اسنادی منفی دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای اسنادی با رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز اجرا شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان متأهل دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز تشکیل میدهد. تعداد آزمودنیها در این پژوهش 200 نفر دانشجوی دختر متاهل بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن و رضایت زناشویی کانزاس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین سبک اسناد مثبت و منفی ترکیبی (خوشبینی-بدبینی) و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود دارد. بین سبک اسناد درونی – بیرونی؛ پایدار-ناپایدار برای موقعیت خوب و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود دارد؛ اما رابطه معناداری بین سبک اسناد کلی-جزئی در موقعیت خوب و رضایت زناشویی مشاهده نشد؛ همچنین بین سبک اسناد کلی-جرئی برای موقعیت بد و رضایت زناشویی رابطه معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک های اسنادی می توانند 44 درصد رضایت زناشویی را پیش بینی کنند. نتایج پژوهش فعلی اهمیت توجه به سبکهای اسنادی زوجین را به درمانگران و مشاوران به منظور افزایش رضایت زناشویی نشان میدهد. |
کد مقاله | 49129 |
تعداد بازدید | 14 |
|