• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین اولویت‌های راهبردی افزایش مشارکت زنان در اقتصاد روستاهای شهرستان شفت
تعداد صفحات 17
نویسنده روح انگیز آسایش طلب - نصرالله مولایی هشجین - محمد باسط قریشی - محمدرضا افشاری آزاد
مشخصات نشریه  مهندسی جغرافیایی سرزمین – انجمن جغرافیایی ایران شماره 3 پیاپی 21
تاریخ انتشار پائیز - 1403
محدوده صفحات 17-1
کلید واژه مشارکت زنان  زنان روستایی  مشارکت اقتصادی زنان  ارتقای مشارکت زنان  نرخ مشارکت زنان  مشارکت زنان روستایی  اقتصاد روستایی  مشارکت اقتصادی  گیلان (استان)  مشارکت اقتصادی زنان روستایی  SWOT  شفت (شهرستان)  استراتژی تهاجمی  
چکیده مقدمه: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور زنان هستند، برای دستیابی به توسعه اقتصادی لازم است زنان مانند مردان در فرایند توسعه مشارکت داشته باشند و از نتایج آن بهره ببرند. اما این مهم از بسیاری جهات در فرایند توسعه مغفول مانده است.
هدف: هدف مقاله حاضر راهکارهای افزایش میزان مشارکت زنان در اقتصاد روستاهای شهرستان شفت است.
روش شناسی: روش تحقیق تحلیلی و توصیفی و گردآوری اطلاعات و داده­ های مورد نیاز به شیوه اسنادی و میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از ماتریس تحلیلی SWOT، راهبردهای مطلوب افزایش مشارکت زنان در اقتصاد روستایی شناسایی و سپس با کمک ماتریس برنامه­ ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، راهبردهای مورد نظر اولویت­ بندی گردید.
قلمرو جغرافیایی پژوهش: این پژوهش نیز بر روی روستاه های شهرستان شفت واقع در استان گیلان انجام شده است.
یافته­ ها و بحث: یافته­ ها نشان می­دهد برای افزایش مشارکت زنان باید در روستاهای این شهرستان از استراتژی تهاجمی (SO) یا حداکثر-حداکثر بهره جست. همچنین مهم­ترین راهبرد افزایش مشارکت زنان از بین 8 راهبرد تعیین شده در روستاهای این شهرستان، راهبرد «تعیین و برگزاری دوره­ های آموزشی جهت کسب مهارت و تقویت روحیه خودباوری زنان برای راه­ اندازی کسب و کارهای تولیدی و خدماتی در روستاها» با نمره جذابیت 19/5 تعیین گردید، و سایر راهبردها به ترتیب با نمره جذابیت 08/5، 04/5، 83/4، 82/4، 73/4، 68/4 و 49/4 در رتبه ­های بعدی قرار گرفتند.
نتیجه­ گیری: بنابراین با در نظر گرفتن موارد تعیین شده در رهیافت­ های مختلف می­توان به میزان مشارکت زنان در اقتصاد روستایی روستاهای این شهرستان افزود.

کد مقاله 49125
تعداد بازدید 41

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397