عنوان | تعیین اولویتهای راهبردی افزایش مشارکت زنان در اقتصاد روستاهای شهرستان شفت |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مهندسی جغرافیایی سرزمین – انجمن جغرافیایی ایران شماره 3 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1403 |
محدوده صفحات | 17-1 |
کلید واژه | مشارکت زنان زنان روستایی مشارکت اقتصادی زنان ارتقای مشارکت زنان نرخ مشارکت زنان مشارکت زنان روستایی اقتصاد روستایی مشارکت اقتصادی گیلان (استان) مشارکت اقتصادی زنان روستایی SWOT شفت (شهرستان) استراتژی تهاجمی |
چکیده |
مقدمه: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور زنان هستند، برای دستیابی به توسعه اقتصادی لازم است زنان مانند مردان در فرایند توسعه مشارکت داشته باشند و از نتایج آن بهره ببرند. اما این مهم از بسیاری جهات در فرایند توسعه مغفول مانده است. هدف: هدف مقاله حاضر راهکارهای افزایش میزان مشارکت زنان در اقتصاد روستاهای شهرستان شفت است. روش شناسی: روش تحقیق تحلیلی و توصیفی و گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به شیوه اسنادی و میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از ماتریس تحلیلی SWOT، راهبردهای مطلوب افزایش مشارکت زنان در اقتصاد روستایی شناسایی و سپس با کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، راهبردهای مورد نظر اولویت بندی گردید. قلمرو جغرافیایی پژوهش: این پژوهش نیز بر روی روستاه های شهرستان شفت واقع در استان گیلان انجام شده است. یافته ها و بحث: یافته ها نشان میدهد برای افزایش مشارکت زنان باید در روستاهای این شهرستان از استراتژی تهاجمی (SO) یا حداکثر-حداکثر بهره جست. همچنین مهمترین راهبرد افزایش مشارکت زنان از بین 8 راهبرد تعیین شده در روستاهای این شهرستان، راهبرد «تعیین و برگزاری دوره های آموزشی جهت کسب مهارت و تقویت روحیه خودباوری زنان برای راه اندازی کسب و کارهای تولیدی و خدماتی در روستاها» با نمره جذابیت 19/5 تعیین گردید، و سایر راهبردها به ترتیب با نمره جذابیت 08/5، 04/5، 83/4، 82/4، 73/4، 68/4 و 49/4 در رتبه های بعدی قرار گرفتند. نتیجه گیری: بنابراین با در نظر گرفتن موارد تعیین شده در رهیافت های مختلف میتوان به میزان مشارکت زنان در اقتصاد روستایی روستاهای این شهرستان افزود. |
کد مقاله | 49125 |
تعداد بازدید | 41 |
|