عنوان | مؤلفههای خانوادگی مرتبط با مدگرایی در میان دختران جوان شهر یزد |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 165-151 |
کلید واژه | شکاف نسلی مد دختران جوان یزد (شهرستان) مصرف گرایی متغیرهای خانوادگی گرایش به مد مؤلفههای خانوادگی مدگرایی جوانان مدگرایی خانواده مصرفگرایی خانواده مدگرایی دختران |
چکیده |
زمینه و هدف: مد و مدگرایی از فراگیرترین و مهمترین نیروهای تغییرات فرهنگی و اجتماعی معاصر است و پیامدهای مهمّی در تغییر سبک زندگی و تعاملات روزمرة جوانان و خانوادهها دارد. والدین و خانواده به عنوان الگوهای نقش برای فرزندان، نقش زیادی در پیروی جوان از مد در پوشش و رفتار دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطة مؤلفههای خانوادگی با مدگرایی در میان دختران جوان شهر یزد است. روش و دادهها: روش تحقیق از نوع کمّی- پیمایشی است و دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. با شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی، ۳۰۰ دختر 15 تا 29 ساله از مناطق سه گانه شهر یزد به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای تحصیلات پدر و مادر، درآمد خانواده، اشتغال پدر، مصرفگرایی خانواده، مدگرایی خانواده، دینداری والدین و شکاف نسلی با مدگرایی جوانان رابطه معنادار دارد. نتایج آزمون چندمتغیره نشان داد مدگرایی خانواده، مصرفگرایی خانواده و شکاف نسلی مهمترین متغیرهای خانوادگی تبیینکننده مدگرایی جوانان است. بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه، روابط والدین و فرزندان و گرایش مصرفی در خانواده میتواند سبک زندگی و هنجارهای کنشگران جوان در خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. پیام اصلی: جهتگیری مصرفی والدین، تعاملات خانواده و روابط والدین و فرزندان، یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به کنشهای نمایشی و مصرفی از جمله مدگرایی است. |
کد مقاله | 49120 |
تعداد بازدید | 53 |
|