• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه الگوی مصرف رسانه‌ای با تغییر رفتار باروری در میان زنان همسردار شهر اهواز
تعداد صفحات 15
نویسنده حسین ملتفت - عبدالرضا نواح - زهرا ترکی هرچگانی
مشخصات نشریه  تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 2 شماره 1
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1401
محدوده صفحات 345-331
کلید واژه باروری زنان  باروری  فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  مصرف رسانه‌ای  شبکه‌های اجتماعی  تغییر رفتار  زنان 15-49 ساله  رفتار باروری  رسانه‌های خارجی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  زنان دارای همسر  شبکه‌های مجازی  اهواز (شهرستان)  زنان همسردار در سن باروری  
چکیده زمینه و هدف: امروزه با گسترش روزافزون رسانه‌ها و در برگرفتن تمام ابعاد زندگی، می‌توان تأثیر آنها را در خصوصی‌ترین مسائل همچون باروری مشاهده نمود. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر مصرف رسانه‌ای بر روی رفتار باروری زنان همسردار 49-15 ساله شهر اهواز است. در این راستا، از نظریه‌های گذار جمعیتی، نوگرایی، کالدول و گیدنز استفاده گردیده است.
روش و داده‌ها: روش نمونه‌گیری به شیوة تصادفی طبقه‌بندی‌شده متناسب بوده و حجم نمونه براساس جدول مورگان و خطای 05/0، تعداد 384 نفر بدست آمد. روش جمع‌آوری داده‌ها پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان‌دهندة وجود رابطة معکوس بین متغیرهای مصرف رسانه‌های خارجی و مصرف فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی با متغیر رفتار باروری بود. ولی بین مصرف رسانه‌های داخلی و رفتار باروری رابطة معناداری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج ضریب رگرسیون چندگانه حاکی از این امر است که متغیر مصرف فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و مصرف رسانه‌های خارجی 13 درصد از تغییرات واریانس متغیر رفتار باروری را تبیین می‌نمایند.
پیام اصلی: یافته‌های این تحقیق نشان داد که فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در رتبه اول و رسانه‌های خارجی در رتبه دوم اثرگذاری بر رفتار باروری بوده‌اند.

کد مقاله 49115
تعداد بازدید 46

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397