عنوان | رابطه الگوی مصرف رسانهای با تغییر رفتار باروری در میان زنان همسردار شهر اهواز |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 345-331 |
کلید واژه | باروری زنان باروری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی مصرف رسانهای شبکههای اجتماعی تغییر رفتار زنان 15-49 ساله رفتار باروری رسانههای خارجی شبکههای اجتماعی مجازی زنان دارای همسر شبکههای مجازی اهواز (شهرستان) زنان همسردار در سن باروری |
چکیده |
زمینه و هدف: امروزه با گسترش روزافزون رسانهها و در برگرفتن تمام ابعاد زندگی، میتوان تأثیر آنها را در خصوصیترین مسائل همچون باروری مشاهده نمود. هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر روی رفتار باروری زنان همسردار 49-15 ساله شهر اهواز است. در این راستا، از نظریههای گذار جمعیتی، نوگرایی، کالدول و گیدنز استفاده گردیده است. روش و دادهها: روش نمونهگیری به شیوة تصادفی طبقهبندیشده متناسب بوده و حجم نمونه براساس جدول مورگان و خطای 05/0، تعداد 384 نفر بدست آمد. روش جمعآوری دادهها پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشاندهندة وجود رابطة معکوس بین متغیرهای مصرف رسانههای خارجی و مصرف فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی با متغیر رفتار باروری بود. ولی بین مصرف رسانههای داخلی و رفتار باروری رابطة معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: نتایج ضریب رگرسیون چندگانه حاکی از این امر است که متغیر مصرف فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و مصرف رسانههای خارجی 13 درصد از تغییرات واریانس متغیر رفتار باروری را تبیین مینمایند. پیام اصلی: یافتههای این تحقیق نشان داد که فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در رتبه اول و رسانههای خارجی در رتبه دوم اثرگذاری بر رفتار باروری بودهاند. |
کد مقاله | 49115 |
تعداد بازدید | 46 |
|