• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه سرمایه فرهنگی و شدت تعارضات زناشویی و راهبردهای مواجهه در میان زوجین شهر شیراز
تعداد صفحات 20
نویسنده مریم سروش - ژیلا علیپوریان
مشخصات نشریه  تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 150-131
کلید واژه سرمایه‌های فرهنگی  سبک‌های مقابله با تعارض  راهبردهای مقابله‌ای  شیوه‌های مقابله  شدت تعارضات  شیراز  زوجین دارای تعارض زناشویی  تعارض زناشویی  راهبردهای مقابله‌ای زناشویی  
چکیده زمینه و هدف: هدف، بررسی رابطة شدّت تعارضات زناشویی و راهبردهای مقابله‌ای با سرمایه‌ فرهنگی زوجین است. با توجه به افزایش سرمایه‌ فرهنگی در اختیار زنان در دهه‌های گذشته، تغییراتی نیز در روابط اجتماعی داخل و خارج خانواده رخ داده است. از آنجا که تعارضات زناشویی یکی از مهم‌ترین پیش‌آیندهای طلاق هستند، بررسی کمیت و نوع رابطه سرمایه‌فرهنگی در اختیار زوجین و تعارضات زناشویی می‌تواند در فهم تحولات خانواده بسیار راهگشا باشد.
روش و داده‌ها: چارچوب نظری، نظریه منابع هنجاری در روابط زوجین انتخاب شده است. روش تحقیق پیمایشی بود. جامعة آماری، زوجین ساکن شیراز در محدودة سنّی 64-15 سال بودند که حداقل یک سال از ازدواج‌شان گذشته باشد. 375 زوج که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند، پرسشنامه را تکمیل کردند. مقیاس سرمایه‌فرهنگی به‌صورت محقق ساخته تهیه و تعارضات با استفاده از پرسشنامه جهاد دانشگاهی اندازه‌گیری شده است.
یافته‌ها: بین سرمایه ‌فرهنگی زوجین، تفاوت معناداری وجود نداشت. سرمایه فرهنگی گرچه در برخی از ابعاد با شدّت تعارضات رابطه داشته امّا رابطة اصلی با راهبردهای مواجهه با تعارض مشاهده شده است. سرمایه‌ فرهنگی بالاتر باعث استفاده بیشتر از راهبردهای مثبت و استفاده کم‌تر از راهبردهای منفی می‌شود. سرمایه و پایگاه اجتماعی شوهر اهمّیت زیادی در کاهش شدّت و استفاده کم‌تر از راهبردهای منفی دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهندة ارتباط سرمایه فرهنگی و توانایی مدیریت تعارضات زناشوئی بود. هرچه زن و مرد فرهیخته‌تر باشد توانایی بیشتری برای حلّ مشکلات‌شان دارند زیرا سرمایه‌فرهنگی بیش از همه بر نحوة مواجهه زوجین با تعارضات تأثیر می‌گذارد.
پیام اصلی: تقویت سرمایه فرهنگی به خودی‌خود می‌تواند خانواده‌‌های بهتری ایجاد کند اما باید بین زن و مرد تعادلی وجود داشته باشد.

کد مقاله 49112
تعداد بازدید 46

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397