• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تغییرات در توسعه انسانی و موفقیت در فوتبال، مورد مطالعه: جام‌های جهانی فوتبال مردان و زنان در دوره 2010 تا 2019
تعداد صفحات 14
نویسنده سیروس احمدی - خیری حمیدپور - ثریا حسینی
مشخصات نشریه  تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 112-99
کلید واژه توسعه انسانی  تغییرات اجتماعی  فوتبال زنان  شاخص توسعه انسانی  فوتبال  فوتبال مردان  موفقیت‌های ورزشی  موفقیت فوتبال  جام جهانی فوتبال  
چکیده مقدّمه و هدف: موفّقیت در مسابقات جام جهانی فوتبال برای کشورهای مختلف بسیار مهم است چرا که با موفّقیت در آن می‌توانند از کارکردهای فوتبال جهت تأمین منافع‌شان استفاده کنند. این امر متأثّر از گستره‌ای از عوامل اجتماعی-اقتصادی در سطح کلان است. یک عامل مهم، توسعة انسانی است، امّا نتایج پژوهش‌ها در این زمینه، متناقض هستند. پژوهش حاضر با استفاده از جایگاه نهایی کشورها در جام‌‌های جهانی فوتبال مردان و زنان، به عنوان شاخص موفّقیت در فوتبال، به بررسی رابطة شاخص توسعة انسانی و موفّقیت در فوتبال پرداخته است.
روش‌ و داده‌ها: پژوهش از نوع کمّی و در سطح کلان است که طی آن رابطه جایگاه تیم‌ها در جام‌های جهانی فوتبال زنان ‌(2019، 2015، 2011) و مردان (2018، 2014، 2010) و نیز رتبة توسعه انسانی کشورها در سال‌های مذکور با استفاده از تحلیل رگرسیون خطّی، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند در جام‌های جهانی فوتبال مردان، رابطة معناداری بین شاخص توسعة انسانی و موفّقیت فوتبال وجود ندارد، امّا در جام‌های جهانی فوتبال زنان، این رابطه معنادار است.
بحث و نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر به روشنی نشان می‌دهد شاخص توسعة انسانی از سال 2015 به این سو باعث موفّقیت در فوتبال در جام‌های جهانی زنان شده است؛ البتّه در این زمینه ملاحظاتی نیز وجود دارد که در انتها به آنها اشاره شده است.
پیام اصلی: موفقیت در ورزش می‌تواند متاثر از گستره‌ای از عوامل اقتصادی اجتماعی در سطح کلان باشد. شاخص توسعه انسانی رابطه معناداری با رتبه تیم‌ها در جام‌های جهانی زنان دارد اما این امر در مورد جام‌های جهانی مردان، حداقل در دوره‌ای که در این پژوهش مورد نظر بوده، صادق نیست.

کد مقاله 49111
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397