عنوان | بهرهگیری از مدلهای نوآوری و کارآفرینی اجتماعی در توانمندسازی زنان (مورد مطالعه: کشور هند) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تداوم و تغییر اجتماعی - دانشگاه یزد سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 42-23 |
کلید واژه | زنان هند هندوستان زنان کارآفرین توانمندسازی زنان کارآفرینی کارآفرینی زنان توانمندسازی کارآفرینی اجتماعی نوآوری اجتماعی |
چکیده |
زمینه و هدف: نگاه به مجموعهای از تجربیات جهانی نشان میدهد که میتوان از نوآوری و کارآفرینی اجتماعی بهعنوان راهکارهایی برای توانمندسازی و بهبود وضعیت زنان بهره بُرد. به این منظور، در مقالة حاضر به بررسی تجربیات کشور هند در حوزة توانمندسازی زنان بر اساس بهرهگیری از مدلهای نوآوری و کارآفرینی اجتماعی پرداخته شده است. روش و دادهها: این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات در آن، از روش اسنادی و مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، آندسته از مکتوبات، اسناد و دادههای تجربی موجود یا قابل دسترسی بوده که در ارتباط با موضوع پژوهش وجود داشته است. برای جمعبندی تحلیلی دادهها نیز از روش تحلیل موضوعی استفاده گردیده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کشور هند در سال 2001 م. سیاست ملی توانمندسازی زنان را تصویب نموده و در جهت رفع مشکلات مالی زنان، بانکی را مخصوص آنها ایجاد کرده است. علاوه بر این، در هند اتحادیهای به منظور ایجاد مهارت برای زنان در کسبوکارهای جدید تشکیل شده و زنان این کشور میتوانند از طریق یک پورتال الکترونیکی محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند. همچنین در این کشور، زنان کارآفرینِ موفق فارغ از سطح تحصیلاتشان، برای آموزش به سایر کارآفرینان زن و به اشتراکگذاری تجربیات خود با آنها به کار گرفته میشوند. نتیجهگیری: بررسی و تحلیل تجربیات کشور هند در حوزة توانمندسازی زنان نشان از توجه به مدلهای نوآوری و کارآفرینی اجتماعی در سطوح و حوزههای مختلف همچون علم و فناوری، اقتصاد و سیاست، ارتباطات و... دارد. پیام اصلی: یکی از روشهای اصلی توانمندسازی شهروندان، کارآفرینی است. کارآفرینی مبتنی بر نوآوری اجتماعی و با تأکید بر زنان، گامی بزرگ در مسیر توسعه اجتماعی است. استفاده از تجربیات جهانی بهویژه کشور هند این راه را روشن تر خواهد نمود. |
کد مقاله | 49109 |
تعداد بازدید | 22 |
|