• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانش‌آموزان ابتدایی: تحلیل جنسیتی
تعداد صفحات 20
نویسنده مریم عزیزی - زهره معتمدی نیا - محمد سلیمانی فرد
مشخصات نشریه  پژوهش‌های کارآفرینی - دانشگاه ایلام شماره 1 پیاپی 7
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 56-37
کلید واژه تحلیل جنسیتی  ایلام  آموزش کارآفرینی  کارآفرینی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  معلمان ابتدایی  نظریه زمینه‌ای  توانمندی کارآفرینی  مدیران مدارس ابتدایی  
چکیده مقدمه: امروزه اکثر آموزش‌های کارآفرینی در سطح دانشگاه‌ها و یا مدارس متوسطه صورت می‌گیرند و توجه اندکی به برنامه‌های آموزش کارآفرینی در سطح مدارس ابتدایی می‌شود که این کم‌توجهی و غفلت، بسیار قابل تأمل و البته مسئله‌‌ساز است؛ زیرا دانش‌آموزان مدارس ابتدایی جمعیت قابل‌توجهی را تشکیل می‌دهند. افزون براین، سال‌های اولیه مدرسه نقش بسیار مهمی در مسیر زندگی دانش‌آموزان دارد و این‌که چگونه این سال‌ها تجربه می‌شود و چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی کسب می‌‌شود، بسیار مهم است. لذا آموزش کارآفرینی جای خود را در دوره‌های مختلف تحصیلی از جمله مدارس ابتدایی باز کرده است؛ به‌گونه‎ای که آموزش کارآفرینی در سال‌های نخست کودکی به یک نیاز تبدیل شده است؛ چرا که آموزش کارآفرینی نقش مهمی در توسعه مهارت‌های کارآفرینانه و تقویت پتانسیل افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانش‌آموزان ابتدایی و مقایسه عوامل سازنده مدل در میان مدیران و معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان ایلام بود.
روش‌شناسی: این پژوهش با روش آمیخته متوالی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، از روش نظریه داده‌بنیاد و در بخش کمی، از روش پیمایش استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه در شهرستان ایلام بودند که 22 نفر از آنان با استفاده از روش‌های نمونه‎گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعۀ آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی در شهرستان ایلام بود که 261 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‎آوری‎داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه بسته‎پاسخ بود. در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحله‌ای و در بخش کمی در دو بخش آمار توصیفی (میانگین) و آمار استنباطی (مقایسه میانگین) از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که توسعه آموزش بهنگام کارآفرینی در مدارس ابتدایی تحت تأثیر شرایط علّی (سیاست‎گذاری کلان، سیاست‌گذاری خرد، هدف‌گذاری آموزشی و اصلاح سیستم آموزشی)، عوامل زمینه‌ای (محیط آموزشی، محیط کارآفرینانه، رویدادهای کارآفرینانه و معلمان باانگیزه) و عوامل مداخله‌گر (تولید محتوا، روش‎های تدریس و روش‌های ارزشیابی) است که منجر به توسعه توانمندی‌های کارآفرینانه می‌شوند. همچنین، مطابق یافته‎های بخش کمی، معلمان زن اعتقاد بیشتری به نقش تولید محتوای مناسب در توسعه آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانش‌آموزان داشتند.
نتیجه‌گیری/ دستاوردها: با توجه به نتایج پژوهش فرهنگ‌سازی در سطح سیستم آموزشی جهت تغییر باور و ایجاد نگرش مثبت در سیاست‌گذارن آموزشی، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی پیشنهاد می‌شود. همچنین، بایستی محتواهای مناسب آموزشی برای دانش‌آموزان ابتدایی به‌منظور ارتقاء دانش کارآفرینی آن‌ها تولید و ارائه گردد.

کد مقاله 49107
تعداد بازدید 6

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397