عنوان | تدوین مدل آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانشآموزان ابتدایی: تحلیل جنسیتی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای کارآفرینی - دانشگاه ایلام شماره 1 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 56-37 |
کلید واژه | تحلیل جنسیتی ایلام آموزش کارآفرینی کارآفرینی دانشآموزان دوره ابتدایی معلمان ابتدایی نظریه زمینهای توانمندی کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی |
چکیده |
مقدمه: امروزه اکثر آموزشهای کارآفرینی در سطح دانشگاهها و یا مدارس متوسطه صورت میگیرند و توجه اندکی به برنامههای آموزش کارآفرینی در سطح مدارس ابتدایی میشود که این کمتوجهی و غفلت، بسیار قابل تأمل و البته مسئلهساز است؛ زیرا دانشآموزان مدارس ابتدایی جمعیت قابلتوجهی را تشکیل میدهند. افزون براین، سالهای اولیه مدرسه نقش بسیار مهمی در مسیر زندگی دانشآموزان دارد و اینکه چگونه این سالها تجربه میشود و چه تواناییها و مهارتهایی کسب میشود، بسیار مهم است. لذا آموزش کارآفرینی جای خود را در دورههای مختلف تحصیلی از جمله مدارس ابتدایی باز کرده است؛ بهگونهای که آموزش کارآفرینی در سالهای نخست کودکی به یک نیاز تبدیل شده است؛ چرا که آموزش کارآفرینی نقش مهمی در توسعه مهارتهای کارآفرینانه و تقویت پتانسیل افراد برای راهاندازی کسبوکار دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانشآموزان ابتدایی و مقایسه عوامل سازنده مدل در میان مدیران و معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان ایلام بود. روششناسی: این پژوهش با روش آمیخته متوالی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، از روش نظریه دادهبنیاد و در بخش کمی، از روش پیمایش استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه در شهرستان ایلام بودند که 22 نفر از آنان با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعۀ آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی در شهرستان ایلام بود که 261 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوریدادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه بستهپاسخ بود. در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحلهای و در بخش کمی در دو بخش آمار توصیفی (میانگین) و آمار استنباطی (مقایسه میانگین) از نرمافزار SPSS نسخه 20 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که توسعه آموزش بهنگام کارآفرینی در مدارس ابتدایی تحت تأثیر شرایط علّی (سیاستگذاری کلان، سیاستگذاری خرد، هدفگذاری آموزشی و اصلاح سیستم آموزشی)، عوامل زمینهای (محیط آموزشی، محیط کارآفرینانه، رویدادهای کارآفرینانه و معلمان باانگیزه) و عوامل مداخلهگر (تولید محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی) است که منجر به توسعه توانمندیهای کارآفرینانه میشوند. همچنین، مطابق یافتههای بخش کمی، معلمان زن اعتقاد بیشتری به نقش تولید محتوای مناسب در توسعه آموزش بهنگام کارآفرینی برای دانشآموزان داشتند. نتیجهگیری/ دستاوردها: با توجه به نتایج پژوهش فرهنگسازی در سطح سیستم آموزشی جهت تغییر باور و ایجاد نگرش مثبت در سیاستگذارن آموزشی، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی پیشنهاد میشود. همچنین، بایستی محتواهای مناسب آموزشی برای دانشآموزان ابتدایی بهمنظور ارتقاء دانش کارآفرینی آنها تولید و ارائه گردد. |
کد مقاله | 49107 |
تعداد بازدید | 21 |
|