عنوان | راهبردهای تعیین کننده توسعه کارآفرینی در میان زنان روستایی شهرستان اردبیل |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای کارآفرینی - دانشگاه ایلام شماره 1 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 62-47 |
کلید واژه | اشتغال زنان زنان روستایی توسعه کارآفرینی زنان کارآفرینی کارآفرینی زنان اردبیل توسعه کارآفرینی اشتغال زنان روستایی کارآفرینی روستایی SWOT اشتغال روستایی ماتریس GSPM |
چکیده |
بهبود اقتصاد و توسعه روستاها، بدون توجه به اهمیت نقش اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی امکانپذیر نیست؛ بنابراین، توجه به راهبردهای تعیینکننده توسعه کارآفرینی در میان زنان نواحی روستایی شهرستان اردبیل بهعنوان هدف این مطالعه برگزیده شد. مطالعه کنونی، از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی بوده که به روش میدانی و با کمک ترکیبی از ماتریس های SWOT (نقاط ضعف، قوت، فرصتها، تهدیدها) و QSPM (ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی) در قالب روش دلفی انجام شد. نمونه آماری، شامل 37 نفر (با کمک روش گلوله برفی) از کارشناسان و متخصصان بخش کشاورزی و روستایی در شهرستان اردبیل بودند که در حوزه اشتغال زنان روستایی فعالیت داشتند. مطابق نتایج اکتشافی در ماتریس SWOT، 28 شاخص قوت و ضعف و 31 شاخص فرصت و تهدید جهت توسعه کارآفرینی زنان روستایی شناسایی شدند. با توجه به مجموع امتیازهای نهایی عوامل داخلی و خارجی (158/2 EFE: ؛694/2 IFE:)، راهبردهای تعیینکننده و کانونی جهت توسعه کارآفرینی، شامل راهبردهای رقابتی (ST) بهدست آمد. در بررسی اهمیت راهبردهای منتخب در ماتریس QSPM، ایجاد واحد متولی کارآفرینی و مشاوره تخصصی زنان روستایی در مراکز کشاورزی یا روستایی، برنامهریزی جهت نیازسنجی کارآفرینی زنان روستایی و طراحی برنامههای آموزشی- ترویجی مدون و ایجاد یا توسعه صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی در مناطق هدف در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفتند. لذا، تمرکز برنامه ریزی های توسعه کارآفرینی در زنان روستایی، با محوریت یک واحد متولی مشخص در نهادهای اجرایی روستایی رخ خواهد داد که در این زمینه، توجه به تدوین برنامه جامع نیازسنجی کارآفرینی از زنان روستایی و جلب همکاری زنان کارآفرین در برنامههای آموزشی-انگیزشی، نقشی اساسی خواهد داشت. |
کد مقاله | 49104 |
تعداد بازدید | 22 |
|