• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فضاهای زنانه و ارتباط آن با ساختار فضایی شهر تحلیلی از توزیع و انتشار طلافروشی‏‌ها در مناطق 1 و 5 شهر مشهد
تعداد صفحات 20
نویسنده مصطفی امیرفخریان - حانیه لقایا - مبینا رجبی
مشخصات نشریه  جغرافیا و برنامه‌ریزی (علوم انسانی و اجتماعی سابق)- دانشگاه تبریز- علمی پژوهشی پیاپی 87
تاریخ انتشار بهار - 1403
محدوده صفحات 60-41
کلید واژه فضاهای شهری  مشهد  فضاهای زنانه در شهر  ساختار شهر  زنان در شهر  فضای زنانه  حضورپذیری زنان  ساختار فضایی شهر  مکعب زمانی فضایی  منطقه 1 مشهد  منطقه 5 مشهد  طلافروشی  
چکیده فضاهای‏ زنانه، ازموضوعات مهم در مطالعات شهری است. عملکرد برخی از این فضاها (نظیر طلافروشی‏ها) بگونه‏ ای است که بدون الزام محدودیت حضور برای مردان، به شکل معناداری جاذب جمعیت زنان هستند. اثرگذاری چنین فضاهایی از عناصر ساختار فضایی شهرها می‏تواند تاثیر مهمی از حضورپذیری زنان در فضای شهری را به تصویر کشد. براین اساس مطالعه‏ حاضر در نظر دارد در چارچوبِ فضاهای‏ شهری‏ زنانه، ضمن انتخاب دومنطقه باوضعیت درآمدی متفاوت از شهر مشهد (مناطق 1 و 5)، الگوی استقرار طلافروشی‏ها را ارزیابی کند و نشان دهد که در توزیع اینگونه فضاها (باتوجه به سطح درآمدی هرمنطقه) چه تفاوت هایی قابل مشاهده است و این الگو از چه قواعد نانوشته‏ ای تبعیت می‏کند. شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری نیز شامل کلیه طلافروشی‏ های واقع در مناطق 1 و 5 شهر مشهد (شامل 630 طلافروشی) است. درگام اول پس از ایجاد پایگاه اطلاعات‏ مکانی در محیط ArcGis اقدام به تعیین موقعیت طلافروشی‏ها، براساس اطلاعات موجود دربانک اصناف شهرداری مشهد، گردید. درادامه با بهره‏ گیری از 7 متغیر (از ویژگیهای مکانی طلافروشی‏ها و عناصر ساختار فضایی هر منطقه) شامل موقعیت مطلق، وسعت، زمان تاسیس هر طلافروشی، همجواری با کاربری های پیرامونی، معابر و شریان های ارتباطی، جمعیت و جمعیت زنان، اقدام به بررسی تفاوتهای فضایی درخصوص استقرار طلافروشی‏ها گردید. مدلهای مورد بررسی شامل "الگوی‏ تراکم"،"مرکز ثقل"، "مسافت‏ استاندارد"، "نزدیکترین‏ همسایگی"، "خودهمبستگی‏ فضایی" و "الگوی زمانی-مکانی" است. نتایج بیانگر آن است که در مناطق توسعه‏ یافته، فضاهای زنانه مورد بررسی، کمتر از توزیع جمعیت زنان تبعیت می‏کند درحالیکه در مناطق با سطح درآمد پایین، فضاهای زنانه، انطباق بیشتری با عناصر محلی همچون نزدیکی به ایستگاه های اتوبوس، شریانهای محلی و فضاهای مسکونی دارد. درعین حال نکته مشترک در این قاعده‏ مندی، رونق فعالیت این فضاهادر طول زمان ست. که به نظر می‏رسد در آینده، بیش از پیش فضاهای شهری را به سمت زنانه شدن سوق دهد.

کد مقاله 49100
تعداد بازدید 47

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397