عنوان | مطالعه جامعهشناختی رفتار خرید زنان در فروشگاههای مناطق گردشگری (مورد مطالعه: رفتار خرید زنان در فروشگاههای بزرگ در شهرهای ساحلی مازندران) |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | برنامهریزی و توسعه گردشگری - دانشگاه مازندران پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | بهار - 1403 |
محدوده صفحات | 39-17 |
کلید واژه | هویت اجتماعی زنان جهانی شدن طبقه اجتماعی تحصیلات زنان هویت اجتماعی وسایل ارتباط جمعی مصرف دینداری سبک زندگی احساس محرومیت نسبی ارزشهای مصرفی زن و سبک زندگی میزان تحصیلات زنان گردشگری محرومیت نسبی سن زنان مازندران بهرهمندی از وسایل ارتباط جمعی رفتار خرید رفتار مشتریان خرید زنان مطالعه جامعهشناختی طبقه اجتماعی زنان گردشگری زنان خرید فروشگاهی فروشگاههای مناطق گردشگری |
چکیده |
زمینه و هدف: هدف از این مقاله مطالعه جامعه شناختی رفتار خرید زنان در فروشگاههای بزرگ در شهرهای ساحلی و گردشگری مازندران میباشد. دیدگاههای گیدنز، وبلن، زیمل و وبر به عنوان چارچوب نظری انتخاب شدند. روششناسی: روش تحقیق، پیمایشی بوده و از نظر ماهیت کاربردی و مقطعی است. واحد تحلیل فرد پاسخگو (زنان بالای 15 ساله) است. شیوه نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر میباشد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. یافتهها: یافته ها نشان داد که بین متغیرهای میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی، جهانی شدن، دینداری، ارزشهای مصرف، سن و میزان احساس محرومیت نسبی با میزان رفتار خرید زنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. بین تحصیلات و طبقه اجتماعی با میزان رفتار خرید رابطه معنادار منفی و معکوس وجود دارد. بین میزان تحصیلات با میزان تغییر رفتار خرید رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون مقایسه میانگین نشان میدهد که بین میزان رفتار خرید زنان بر حسب وضعیت تأهل تفاوت معناداری دارند. میزان خرید در بین زنان متأهل جوان بیشتر زنان مجرد است. نتیجهگیری و پیشنهادات: تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که 7/50 درصد از تغییرات میزان رفتار خرید زنان به متغیرهای مستقل مربوط میشود. بیشترین تبیین واریانس و تغییرات متغیر وابسته رفتار خرید زنان به ترتیب متعلق به متغیرهای ارزشهای مصرف و همچنین هویت اجتماعی بوده است. نوآوری و اصالت: هر چند درباره رفتار خرید و یا رفتار گردشگران در حوزههای مختلف پژوهشهایی انجام شده است اما درباره رفتار خرید زنان در مناطق گردشگری مورد مطالعه این مقاله تحقیق کمی صورت گرفته است. |
کد مقاله | 49093 |
تعداد بازدید | 26 |
|