عنوان | تجربه زیسته دختران از ادراک مسائل و ویژگیهای مرتبط با جنسیت |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش انحرافات و مسائل اجتماعی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 133-101 |
کلید واژه | تبعیض جنسیتی کلیشههای جنسیتی دانشآموزان دختر تجربه زیسته تهران دخترانگی بی عدالتی جنسیتی تجارب زیسته دختران تجربه دختران ادراک از جنسیت تجربه از جنسیت نگاه جنسیتی |
چکیده |
ادراک و تجربه از جنسیت به مثابه الگوی تثبیت شده میتواند بر کنشهای اجتماعی و تربیتی افراد، نقش مهمی داشته باشد. این تحقیق به مطالعه تجربه های زیسته دانشآموزان دختر از دخترانگی میپردازد. روش پژوهش، روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. نمونه مورد بررسی، هفده نفر از دانشآموزان دختر تهران است. تعداد نمونههای مورد بررسی بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. روش جمعآوری دادهها، روش مصاحبه نیمه ساختاریافته است. روش تحلیل دادهها، روش تحلیل مضمون است. پس از جمعآوری دادهها، روایتهای دانشآموزان از دخترانگی، کدگذاری و مقوله بندی شد. با بررسی مصاحبهها، سه مضمون اصلی به دست آمده است که در مرحله تحلیل، 9 مقوله فرعی و 23 مفهوم به دست آمد. مضامین اصلی شامل ویژگیهای دخترانه، مسائل دخترانه و عاملیت دخترانه میشود. همچنین مقوله های فرعی نیز شامل ویژگی انحصاری دخترها، تفاوت دختر و پسر، دختر خوب بودن، تبعیض جنسیتی، نگاه جنسیتی، کلیشههای جنسیتی، تغییر نگرشها، نقش خانواده در مسائل و راهبردهای دخترانه میشود. بررسی تجربه های زیسته دختران نشان میدهد که هرچند نمونههای بررسی شده برخی از ویژگیهای احساسی و رفتاری مرسوم دخترانگی را بازتولید میکنند، روایتهای دانشآموزان از دخترانگی نشان میدهد که آنها به دلیل دختر بودن با محدودیتها و محرومیتهایی در جامعه مواجه هستند. همچنین آنها در زندگی اجتماعی و روزمره، احساس بیعدالتی و تبعیض میکنند. دانشآموزان مورد بررسی از تصورات غلط اجتماعی که نسبت به دختران وجود دارد، ناراضی بوده، خواستار عاملیت و کنشگری بیشتر دختران در جامعه هستند. |
کد مقاله | 49085 |
تعداد بازدید | 27 |
|