عنوان | سمبل، رمز و نمادگرایی در اشعار شاعران و آثار نقاشان برجسته زن معاصر (با بررسی عناصری چون: آب، باد و آتش و...) |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات هنر اسلامی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 726-709 |
کلید واژه | شعر فارسی شاعران زن نقاشان زن آثار زنان نقاشی نماد پردازی نقاشی معاصر ایران نقاشی ایران شعر معاصر نماد شعر زنان شاعران معاصر زن اشعار نمادگرایی رمز شعر زنان ایران شعر معاصر فارسی شاعران معاصر شعر معاصر ایران زنان نقاش معاصر سمبل شعر ایران نقاشیهای زنان آثار نقاشی شعر معاصر زنان |
چکیده |
سمبل و نماد یکی از روشهای هنجارگریزی و آشناییزدایی در شعر و نقاشی است. شاعران و هنرمندان با این شیوه معنا و مفهومی را که برای خواننده تکراری است، بیگانه میکند. بنابراین موجب گسترش معنای متن و تأویلپذیری آن میگردد. پیچیدگی و عدم صراحت در بیان، نمادپردازی آن را به یکی از هنریترین صور خیال تبدیل کرده است. نمادپردازی از ویژگیهای سبکشناسی شعر و هنر معاصر است و بهمنزلۀ شیوهای بینرشتهای در تحلیل متون و اشعار مورد استفاده قرار میگیرد. این رویکرد که از زبانشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، نقد ادبی و ... بهره گرفته است، روشی کارآمد برای تجزیهوتحلیل است. تحلیل نمادپردازی آثار ادب فارسی میتواند زمینهساز خوانشی تازه از آنها و موجب فهم بهتر این متون شود. پژوهش حاضر، شناخت و کاربرد نمادگرایی و سمبلیزم در آثار شاعران برجستۀ زن معاصر همچون، عالمتاج قائم مقامی، ژاله اصفهانی، پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده و ... و زنان نقاش معاصر را با تمرکز به اندیشههای نامآوران این علم بررسی میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد فضای اجتماعی دوران معاصر زمینه را برای آفرینش اشعار نمادین و ابهام و چندمعناییکردن آن به شاعران یاری رسانده و اکثر نمادها و نشانهها و سمبولیسمها دربرگیرندۀ مضامین اجتماعی است و انتقادهای جامعهشناسانه دارند. اهداف پژوهش: بررسی نماد و نمادگرایی در آثار زنان شاعر معاصر. بررسی نمادگرایی در آثار زنان نقاش معاصر. سؤالات پژوهش: آیا عنصری نمادینی چون باد و آب و ... در آثار شاعران زن در دورۀ معاصر چه جایگاهی دارد؟ نمادگرایی در آثار زنان نقاش معاصر چه جایگاهی دارد؟ |
کد مقاله | 49054 |
تعداد بازدید | 35 |
|