عنوان | شناسایی پیشرانهای مؤثر بازاریابی دیجیتال در ورود زنان تحت پوشش کمیته امداد به کسب و کارهای خانگی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | توسعه کارآفرینی شماره 5 پیاپی 63 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 25-1 |
کلید واژه | توانمندسازی زنان کارآفرینی کارآفرینی زنان بازاریابی کمیته امداد امام خمینی (ره) کسب و کار خانگی مددجویان کمیته امداد کسب و کار خانگی زنان توانمندسازی کارآفرینانه بازاریابی آنلاین زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) |
چکیده |
هدف: کسبوکارهای خانگی بهعنوان منابعی برای ایجاد اشتغال مهم عمل میکنند. آنها میتوانند به کاهش نرخ بیکاری در یک منطقه کمک کنند و به توسعه اقتصاد محلی منجر شوند. از طرفی برای بقا و دستیابی به نتایج اقتصادی و رقابتپذیری بالا، بازسازی کامل استراتژیهای توسعه و گذار به دیجیتالی شدن فعالیتهای آنها مورد نیاز است. فناوریهای دیجیتال و فرصتهایی که ایجاد میکنند، محرکهای اصلی کسبوکار هستند و بهتدریج روشها، رویکردها و ابزارهای سنتی برای انجام فعالیتهای مختلف تجاری در هر حوزه عملکردی را در مدیریت سازمانها تغییر میدهند. از طرفی بازاریابی دیجیتال میتواند به توسعه هر چه بیشتر این کسبوکارها بیانجامد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی پیشرانهای مؤثر بازاریابی دیجیتال در ورود زنان تحت پوشش کمیته امداد به کسبوکارهای خانگی میباشد. روش: پژوهش حاضر ماهیتی آمیخته کیفی- کمی و ازنظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به گردآوری و تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای یعنی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی به رمزگذاری مصاحبههای صورت گرفته پرداختهشده است. جامعه و نمونه آماری در این پژوهش زنان کمیته امداد که دست به راهاندازی کسبوکار خانگی زدند، اساتید حوزه بازاریابی و بازاریابی دیجیتال و متخصصین بازاریابی دیجیتال فعال در شرکتهای بازاریابی باسابقه بالای 5 سال میباشند. در بخش کیفی تعداد 16 مصاحبه تا رسیدن به نقطه اشباع نظری جمعآوری شد و در بخش کمی نیز تعداد 234 با استفاده از روش تصادفی ساده و فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه ساختار نیافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه نیمه ساختار یافته میباشد. یافتهها: طبق نتایج حاصل از بخش کیفی، مدل بهدستآمده از این بخش از چهار بخش اصلی یعنی ورود زنان به کسبوکارخانگی، توانمندسازی کارآفرینانه، استراتژی بازاریابی دیجیتال و ظرفیتسازی کارآفرینانه تشکیلشده است، کد اصلی توانمندسازی کارآفرینانه دارای یک کد محوری مشارکت اجتماعی و چهار کد اولیه که شامل؛ ارتباط با مشتری، مهارت و دانش، سازگاری پویا و توانمندی اجتماعی میباشد. همچنین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال دارای دو کد محوری زیرساختهای دیجیتال شامل؛ بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و پتانسیل تبلیغات اینترنتی میباشند. همچنین قابلیت های درونسازمانی نیز شامل؛ مهارتهای کارآفرینی دیجیتال و دانش بازاریابی دیجیتال می باشد. درنهایت کد اصلی ظرفیتسازی کارآفرینانه دارای دو کد محوری قوانین و مقررات که شامل؛ قوانین و مقررات دیجیتیال، تقویت کانالهای عرضه و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات میباشد. و حمایتهای بخش دولتی نیز شامل؛ ارائه تسهیلات مالی در حوزه دیجیتال و مشوق های دولتی به زنان کمیته ای میباشد. طبق نتایج بهدستآمده، کد اصلی توانمندسازی کارآفرینانه که دارای یک کد محوری مشارکت اجتماعی و چهار کد اولیه میباشد، با ضریب 0.533، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال که دارای دو کد محوری زیرساختهای دیجیتال، با ضریب 0.398، درنهایت کد اصلی ظرفیتسازی کارآفرینانه که دارای دو کد محوری قوانین و مقررات حمایتهای بخش دولتی میباشد و با ضریب 0.346، رابطه مستقیمی با ورود زنان به کسبوکارهای خانگی در فضای بازاریابی دیجیتال دارند. نتیجه: از انجایی که زنان تحت پوشش کمیته امداد عموما بدون سرپرست مرد در خانوار خود هستند و از تحصیلات سطوح پایین تر برخودارند، لازم است تا با توانمندسازی انان این قشر را دچار تحول نمود تا عموما از وابستگی به مراکز دولتی همچون کمیته امداد و سایر بخشهای اجتماعی جامعه خارج شوند. بنابراین داشتن یک شبکه اجتماعی حاضر به انگیزهدهی شما کمک میکند و به شما انرژی مثبت میدهد. همچنین مهارتهای مدیریت، برنامهریزی، و نظارت بر عملکرد کسبوکار از اهمیت بالایی برخوردارند. این مهارتها به کارآفرینان خانگی کمک میکنند تا کسبوکارهایشان را به خوبی مدیریت کنند و توانایی ایجاد و اجرای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال مؤثر به کسبوکارهای خانگی کمک میکند تا مشتریان را جذب کرده و رشد کنند. بهصورت کلی، این عوامل میتوانند به کارآفرینان خانگی در توسعه کسبوکارهایشان در دنیای دیجیتال کمک کنند. مهارتهای مدیریت، برنامهریزی، و نظارت بر عملکرد کسبوکار از اهمیت بالایی برخوردارند. این مهارتها به کارآفرینان خانگی کمک میکنند تا کسبوکارهایشان را به خوبی مدیریت کنند و توانایی ایجاد و اجرای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال مؤثر به کسبوکارهای خانگی کمک میکند تا مشتریان را جذب کرده و رشد کنند. بهصورت کلی، این عوامل میتوانند به کارآفرینان خانگی در توسعه کسبوکارهایشان در دنیای دیجیتال کمک کنند. |
کد مقاله | 49025 |
تعداد بازدید | 22 |
|