• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه الگویی برای نقش زنان اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی در توسعه کارآفرینی
تعداد صفحات 22
نویسنده حسین رحیمی کلور - گلثوم اکبری آرباطان
مشخصات نشریه  توسعه کارآفرینی شماره 4 پیاپی 62
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 164-143
کلید واژه توسعه کارآفرینی زنان  کارآفرینی  کارآفرینی زنان  شبکه‌های اجتماعی  توسعه کارآفرینی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  رسانه‌های اجتماعی  شبکه‌های مجازی  رسانه‌های مجازی  اینفلوئنسر  زنان اینفلوئنسر  
چکیده هدف: رسانه­ های اجتماعی فرصت­ های درخور توجّهی را برای افراد فراهم کرده است تا درپی ایفای نقش یا تلاش­ های کارآفرینانه باشند. در این راه یک پدیده نوظهور، افزایش تعداد زنانی است که به شخصیت­ های تأثیرگذار رسانه های اجتماعی تبدیل می شوند و به عنوان یک نیروی محرّکه در چشم انداز کارآفرینی ایفای نقش می کنند. بر خلاف افراد مشهور، اینفلوئنسرها از زندگی شخصی خود برای برقراری ارتباط با مخاطبان، استفاده می کنند و می­توانند حس مرتبط بودن را ایجاد کنند. در نتیجه، تأثیرگذاران رسانه­ های اجتماعی تبدیل به قدرت قابل توجّهی شده‌اند که با شبکۀ گستردۀ دنبال ­کنندگان خود می­توانند به افکار عمومی جهت داده یا آن را هدایت کنند. این موضوع فرصت­هایی را برای روابط عمومی و شرکت­های تبلیغاتی ایجاد کرده است. بازاریابان، این موضوع را درک کرده­ اند و فعّالانه تاثیرگذاران رسانه­ های اجتماعی را در جریان اصلی فعالیت­ های بازاریابی خود ادغام کرده‌اند تا به مشتریان بالقّوه برسند. این امر زنان تاثیرگذار رسانه­ های اجتماعی را به عنوان صاحبان کسب وکار و کارآفرین مشروعیت بخشیده است. پدیدۀ تأثیرگذاران رسانه­ های اجتماعی این امکان را برای بسیاری از افراد، به­ ویژه زنان فراهم می­سازد تا در فعّالیت­ های کارآفرینی شرکت کنند. زنان برجامعۀ تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی تسلط ویژه دارند و اینفلوئنسرهای حوزه‌های غذا، سفر، مد، اوقات فراغت و سرگرمی و محیط­زیست را تشکیل می­دهند. این پژوهش با هدف بررسی نقش زنان تأثیرگذار رسانه های اجتماعی در توسعۀ کارآفرینی و ارائه مدلی انجام شده است.
روش: این پژوهش از منظر هدف بنیادی و بر اساس روش کیفی (نظریه مبنا داده ها)، با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات و مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 13 نفر از متخصصان و صاحب نظران آگاه و مسلّط براین موضوع و رسانه های اجتماعی و رسیدن به نقطۀ اشباع نظری و با توجّه به روش کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، موضوع تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پروتکل مصاحبه بر اساس مطالعات مقدماتی، مسئلۀ پژوهش مصاحبه‌های مقدماتی پس از تأیید اساتید، و بررسی اولیه مبانی نظری پژوهش طرّاحی شده است. تعداد کل کدهای ثبت شده توسط محقق 52 عدد و تعداد کل توافقات بین کدها 25 عدد می باشد. پایایی بین کدگذار برای مصاحبه های انجام شده در این تحقیق با استفاده از فرمول مذکور معادل 73درصد می باشد. با توجّه به اینکه سطح پایایی بیش از 60 درصد است، پایایی کدگذاری تأیید شد و می توان ادعا کرد که سطح پایایی تحلیل مصاحبۀ فعلی مناسب است. به منظور کسب اطمینان از روایی تحقیق، سعی شد نمونه­ ای آماری از افرادی باشد که از دانش و تخصص لازم در زمینۀ تحقیق برخوردارند، همچنین سعی شد مداخلۀ محققین در تحقیق به حداقل ممکن برسد. یافته­ های مصاحبه­ های انجام شده بعد از پیاده ­سازی در اختیار شرکت­ کنندگان (مصاحبه­ شوندگان) قرار گرفت تا نظرات خود را درباره صحت و دقّت آن­ بیان نمایند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در پایان فرایند کدگذاری باز 147 مفهوم برچسب‌گذاری شد. در پایان مرحلۀ کدگذاری باز مفاهیم اولیه بررسی، تحلیل و دسته‌بندی شدند تا مقولات فرعی شناسایی شوند. بر این اساس در نهایت 25 مقولۀ فرعی از بین 147 کد باز استخراج شد. در ادامۀ شکل‌گیری نظریۀ داده‌بنیاد کدگذاری مفاهیم مورد توجّه قرار گرفت و مفاهیم کلیدی و محوری برای شناسایی مقولات فرعی با استفاده از مقایسۀ استقرا و مراجعه به ادبیات پژوهش انتخاب شد. در پایان مرحلۀ کدگذاری محوری 12 مقولۀ اصلی شناسایی شد. طبقه‌بندی نتایج به‌دست‌آمده بر طرّاحی مدل متمرکز است و این مدل دارای شش کد اصلی است: شرایط علّی شامل (استقلال و خودکفایی زنان، آزادی اجتماعی و دامنۀ نفوذ رسانه‌ها)، شرایط پیش‌زمینه شامل (نفوذ و قدرت تأثیرگذاران، زیرساخت‌های همگرا)، شرایط مداخله‌گر، (خودبرندسازی تأثیرگذاران، حساسیت‌های فرهنگی)، استراتژی‌ها، (خلاقیت و نوآوری، شبکه‌های آنلاین) نتایج به‌عنوان (قدرت و تعادل عاطفی، خودسازی) طبقه‌بندی شدند. ارتقاء آگاهی، انعطاف پذیری).
نتیجه: اینفلوئنسرهای زن با در نظر گرفتن نقش سرپرستی و تأثیرگذاری با هدف آگاهی، رفتارهای خاصی را تشویق می‌کنند که منجر به پذیرش بیشتر کارآفرینی می‌شود. بنابراین حضور اینفلوئنسرها و شبکه های اجتماعی، ازجمله مهم­ترین عوامل برای توسعۀ کارآفرینی است. در واقع، استفاده از رسانه­ های اجتماعی یکی از محبوب­ ترین فعّالیت­ های آنلاین است. ﻫﻤﺎنﻃﻮرﮐﻪ در ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ نقش زنان اینفلوئنسر رسانه­ های اجتماعی در ارتقای و توسعه کارآفرینی ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﯾﮑﯽ از ﺿﺮورتﻫﺎی ﺗﻮسعه کارآفرینی اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺴﺘﺮ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. این نظریه مکانیسم ­هایی را توصیف می کند که از طریق آن می توان از بستر فضای مجازی و رسانه های اجتماعی درجهت توسعه و ارتقای کارآفرینی بهره گرفت با توجّه به مؤلفه‌های کسب شده، مدیران بازاریابی می‌توانند از این مدل برای توسعۀ کارآفرینی مبتنی بر تأثیرگذاران زن، در شبکه‌های اجتماعی خود، نهایت استفاده را ببرند.

کد مقاله 49024
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397