عنوان | تدوین مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی به منظور افزایش خویشتنداری جنسی پسران |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی و دین (مصوب حوزوی) سال 16 شماره 4 پیاپی 64 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 28-7 |
کلید واژه | خویشتنداری جنسی مداخله آموزشی رفتارهای جنسی رفتارهای جنسی نوجوانان رویکرد اسلامی پسران نوجوان تنظیم رفتار جنسی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تدوین مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی در افزایش خویشتنداری جنسی پسران انجام شده است. بدینمنظور اهداف، فنون و تکالیف این مداخله طراحی شد. برای بررسی روایی محتوای مداخله، نظر کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت. در بررسی کارآمدی مداخله آموزشی، از یک طرح آزمایشی تکآزمودنی با خط پایه چندگانه و نمونه سهنفری شامل پسران نوجوان استفاده شد. فنون و تکالیف مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی، در دوازده گام بهدست آمد. روایی محتوای طرحنما نیز برای تمامی راهبردها، اهداف عملیاتی، فنون و تکالیف در اظهار نظر نُه کارشناس تأیید شد. در طرح آزمایشی تکآزمودنی، یافتهها نشان داد که هر سه مُراجع با شروع مداخله، روند افزایشی و روبهبهبودی را در مقیاس خویشتنداری جنسی (57 درصد) نشان دادند. میزان 86 درصد دادة غیرهمپوش مربوط به تحلیل دیداری در مقیاس خویشتنداری جنسی برای هر سه مراجع نشان داد که مداخله طراحیشده، از کارآمدی برخوردار است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که طرحنمای درمانی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی، مداخلهای آموزشی است که در افزایش خویشتنداری جنسی تأثیر دارد. |
کد مقاله | 48957 |
تعداد بازدید | 44 |
|