عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی بر اساس نظریه انتخاب و نظریه گاتمن بر رضایت زناشویی زنان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 72 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 287-279 |
کلید واژه | رضایت زناشویی زندگی زناشویی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی نظریه انتخاب رضایتمندی زناشویی زنان تعارض زناشویی نظریه جان گاتمن زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شوش (شهرستان) غنیسازی زندگی زناشویی آموزش غنیسازی زنان دارای تعارضات زناشویی رویکرد غنیسازی زناشویی گاتمن |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنی سازی زندگی زناشویی براساس «تئوری انتخاب» و «تئوری گاتمن» بر رضایت زناشویی زنان دارای اختلاف زناشویی انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه با طرح پیش آزمون-پس آزمون و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان متأهل دارای اختلافات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره تسنیم در شهرستان شوش در سال 1401 بودند که 60 زن به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه شاخص رضایت زناشویی، جمع آوری شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که هر دو گروه غنیسازی مبتنی بر تئوری انتخاب و تئوری گاتمن بر رضایت زناشویی زنان تأثیر معنیداری دارد (01/0 > p) . همچنین در مرحلة پیگیری، تأثیر دو روش در طول زمان نیز معنیدار بوده است اما تئوری انتخاب هم در مرحلهی پسآزمون و هم در طول زمان، پایداری درمانی بیشتری در مقایسه با آموزههای تئوری گاتمن دارد (01/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش، مداخلههای مبتنی بر آموزش غنی سازی زندگی زناشویی (تئوری انتخاب و تئوری گاتمن) میتوانند به عنوان یک پروتکل درمانی توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند. |
کد مقاله | 48903 |
تعداد بازدید | 30 |
|