عنوان
|
شکلگیری هویت و الگوبرداری از سلبریتی در نوجوانان دختر: یک مطالعه پدیدارشناختی |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
مجتبی حقانی زمیدانی - سیده لیلا حقپرست - معصومه اسمعیلی - علی اصغر عظیمی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 19 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1403 |
محدوده صفحات
|
225-207 |
کلید واژه
|
هویت دختران نوجوان پدیدارشناسی هویتیابی هویتیابی نوجوانان گیلان (استان) شکل گیری هویت نوجوانان هویت نوجوانان تالش (شهرستان) الگوگیری الگوگیری نوجوانان سلبریتی افراد شاخص
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی نوع اثراتی است که نوجوانان دختر از افراد شاخص در تکوین هویتشان میپذیرند. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. جمعیت مورد مطالعه، 11 نفر از دختران نوجوان 12 تا 14 ساله شهرستان تالش استان گیلان در سهماهه تابستان 1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا سر حد اشباع اطلاعات، انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. پس از ضبط هر مصاحبه، محتوای استخراجشده بهصورت واژه به واژه بر روی کاغذ پیادهسازی شد. کدگذاری دادهها، همزمان با جمعآوری دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش ون مانن (2016) در 6 مرحله انجام شد. مجموعاً از تعداد 11 مصاحبه، 221 کد اولیه، 57 مفهوم اولیه، 13 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی به دست آمد. مضامین اصلی شامل «پیامدهای مثبت اثرپذیری» با مضامین فرعی «تقویت گشودگی؛ تقویت جراتورزی و سرسختی؛ تقویت علاقه اجتماعی؛ توجه به جسم و سلامتی؛ تقویت امیدواری و نشاط؛ تقویت مهارتهای ارتباطی و هیجانی؛ و تقویت باورهای ایرانی–اسلامی» و «پیامدهای منفی اثرپذیری» شامل «تضعیف و سرگردانی هویت؛ مُدگرایی؛ اختلاف نظر با خانواده؛ توجه افراطی به ظاهر و تصویر بدنی؛ افراط در خیالپردازی؛ و اعتیاد به فضای مجازی و افت تحصیلی» بود. نتایج نشان داد که با توجه به افزایش رو به رشد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، فرهنگ گرایش به افراد شاخص یکی از منابع هویتبخش نوجوانان محسوب میشود.
|