عنوان | ارائه الگوی ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 20 شماره 4 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 138-119 |
کلید واژه | عملکرد خانواده طرحوارههای ناسازگار اولیه اضطراب اجتماعی طرحوارههای ناسازگار مدل ساختاری الگوی ساختاری مریوان (شهرستان) طرحوارههای اولیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل ساختاری اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده در میان دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهرستان مریوان است. روش پژوهش، تحلیلی-تبیینی، مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. از جامعۀ آماری 4134 نفری دانشآموزان دوره متوسطه، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گزینش نمونهها به مدارس مریوان مراجعه شد و در میان دانشآموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی (با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانپزشکی ویرایش پنجم) پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر توزیع و تکمیل شد و با تشخیص این اختلال در دانشآموزان، بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شد. سپس دانشآموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، پرسشنامههای طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (نسخه کوتاه) و عملکرد خانواده را تکمیل کردند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه به طور مستقیم 0/51) و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیر مستقیم (0/32-) بر اضطراب اجتماعی تأثیر دارد. مدل ساختاری با دادههای پژوهش برازشی مناسب دارد و متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه توان پیش بینی 0/63 از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی را دارد. شناسایی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در افزایش اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیرمستقیم میتواند پیشنهادهای کاربردی مهمی برای اولیا و مربیان در آگاهی و پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان داشته باشد. |
کد مقاله | 48818 |
تعداد بازدید | 36 |
|