• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارائه الگوی ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده
تعداد صفحات 20
نویسنده کاظم حسنی - هیمن نادرزاده
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 20 شماره 4 پیاپی 61
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 138-119
کلید واژه عملکرد خانواده  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  اضطراب اجتماعی  طرحواره‌های ناسازگار  مدل ساختاری  الگوی ساختاری  مریوان (شهرستان)  طرحواره‌های اولیه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده هدف پژوهش حاضر، ارائۀ مدل ساختاری اضطراب اجتماعی مبتنی بر طرحواره‌­های ناسازگار اولیه با میانجیگری عملکرد خانواده در میان دانش آموزان دورۀ متوسطه دوم شهرستان مریوان است. روش پژوهش، تحلیلی-تبیینی، مبتنی بر مدل‌­یابی معادلات ساختاری است. از جامعۀ آماری 4134 نفری دانش‌­آموزان دوره متوسطه­، 400 نفر (200 نفر پسر و 200 نفر دختر) به‌­عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گزینش نمونه­‌ها به مدارس مریوان مراجعه شد و در میان دانش‌­آموزان مشکوک به اضطراب اجتماعی (با تشخیص مشاور مدرسه و منطبق با علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روان‌­پزشکی ویرایش پنجم) پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر توزیع و تکمیل شد و با تشخیص این اختلال در دانش‌­آموزان، بر اساس نمونه‌­گیری تصادفی ساده، نمونه تعیین شد. سپس دانش‌­آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، پرسشنامه­‌های طرحواره ناسازگار اولیه یانگ (نسخه کوتاه) و عملکرد خانواده را تکمیل کردند. تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیر طرحواره­‌های ناسازگار اولیه به طور مستقیم 0/51) و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیر مستقیم (0/32-) بر اضطراب اجتماعی تأثیر دارد. مدل ساختاری با داده­‌های پژوهش برازشی مناسب دارد و متغیر طرحواره‌­های ناسازگار اولیه توان پیش بینی 0/63 از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی را دارد. شناسایی نقش طرحواره‌­های ناسازگار اولیه در افزایش اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و با میانجیگری عملکرد خانواده به طور غیرمستقیم می‌­تواند پیشنهادهای کاربردی مهمی برای اولیا و مربیان در آگاهی و پیشگیری از اختلال اضطراب اجتماعی دانش‌­آموزان داشته باشد.

کد مقاله 48818
تعداد بازدید 36

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397