ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیرات شناختی رسانه در انتقال پیام با موضوع کودک آزاری
تعداد صفحات 25
نویسنده سیدهادی حسینی نژاد - علی احمدی
مشخصات نشریه  جامعه، فرهنگ و رسانه (مصوب وزارت علوم) سال 12 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 263-239
کلید واژه دانش  رسانه  کودک آزاری  احساس  پیام‌های رسانه‌ای  انتقال دانش  علوم شناختی  حس‌پذیری  برانگیختگی احساسی  
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اثرات شناختی پیام بر مخاطبان ایرانی است تا مشخص شود یک پیام رسانه‌ای با محتوای مشابه در سه قالب ویدئویی، متنی و چندرسانه‌ای، چه میزان در انتقال دانش و برانگیختگی احساسی به مخاطبان موثر است. در نمونه‌گیری سهمیه‌ای، 204 نفر (102 مرد و 102 زن) در گروه‌های سنی جوان، میانسال و سالمند انتخاب شدند و هرکدام بعد از دریافت پیام، به پرسشنامه طراحی شده در دو بخش دانش و احساس، پاسخ دادند. مطابق یافته‌های تحقیق در هر سه قالب، زنان بیشتر از مردان در مواجهه با پیام های رسانه ای دچار برانگیختگی حسی شدند و در انتقال دانش نیز در مجموع نمونه‌ها، زنان نسبت به مردان جایگاه برتری داشتند. در تاثیرپذیری حسی، از میان پنج حس منفی عصبانیت، ترس، اضطراب، تنفر و ترحم، در هر سه قالب، برانگیختگی تنفر بیشتر بود. نتایج نشان داد بین متغیر گروه سنی و میانگین حس‌پذیری و همچنین بین متغیر جنسیت و میانگین حس‌پذیری، همبستگی معنادار است و والدین تاثیرپذیری بیشتری نسبت به افراد غیروالد داشتند. همبستگی معناداری بین میزان تاثیرپذیری حسی و دانشی وجود ندارد و قالب ویدئویی، هم در انتقال دانش و هم در انگیزش عواطف، بیشترین تاثیرگذاری را در مقایسه با دو قالب دیگر نشان داد.

کد مقاله 48760
تعداد بازدید 37

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397