عنوان | تأثیرات شناختی رسانه در انتقال پیام با موضوع کودک آزاری |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه (مصوب وزارت علوم) سال 12 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 263-239 |
کلید واژه | دانش رسانه کودک آزاری احساس پیامهای رسانهای انتقال دانش علوم شناختی حسپذیری برانگیختگی احساسی |
چکیده |
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اثرات شناختی پیام بر مخاطبان ایرانی است تا مشخص شود یک پیام رسانهای با محتوای مشابه در سه قالب ویدئویی، متنی و چندرسانهای، چه میزان در انتقال دانش و برانگیختگی احساسی به مخاطبان موثر است. در نمونهگیری سهمیهای، 204 نفر (102 مرد و 102 زن) در گروههای سنی جوان، میانسال و سالمند انتخاب شدند و هرکدام بعد از دریافت پیام، به پرسشنامه طراحی شده در دو بخش دانش و احساس، پاسخ دادند. مطابق یافتههای تحقیق در هر سه قالب، زنان بیشتر از مردان در مواجهه با پیام های رسانه ای دچار برانگیختگی حسی شدند و در انتقال دانش نیز در مجموع نمونهها، زنان نسبت به مردان جایگاه برتری داشتند. در تاثیرپذیری حسی، از میان پنج حس منفی عصبانیت، ترس، اضطراب، تنفر و ترحم، در هر سه قالب، برانگیختگی تنفر بیشتر بود. نتایج نشان داد بین متغیر گروه سنی و میانگین حسپذیری و همچنین بین متغیر جنسیت و میانگین حسپذیری، همبستگی معنادار است و والدین تاثیرپذیری بیشتری نسبت به افراد غیروالد داشتند. همبستگی معناداری بین میزان تاثیرپذیری حسی و دانشی وجود ندارد و قالب ویدئویی، هم در انتقال دانش و هم در انگیزش عواطف، بیشترین تاثیرگذاری را در مقایسه با دو قالب دیگر نشان داد. |
کد مقاله | 48760 |
تعداد بازدید | 37 |
|