عنوان | الهیات فمینیستی مسیحی؛ انواع و اصول نظری |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | قبسات - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال 28 پیاپی 110 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 122-97 |
کلید واژه | الهیات فمینیستی الهیات الهیات مسیحی انسانیت هرمنوتیک خدای پدر الهیات پساسنتی الهیات انتقادی |
چکیده |
الهیات فمینیستی الهیاتی انتقادی است که به دنبال ایجاد آگاهی فمینیستی از مردانهبودن الهیات است و با استفاده از ابزار تحلیلی جنسیت به بررسی و فهم متون، سنتها، مناسک و اساساً سیاق دینی می پردازد تا به پیشنهادهایی دست یابد که برای تبیین سهم کامل زنان در الهیات مفید باشد. رویکرد متکلمان فمینیست به این پرسش که آیا مسیحیت موجود میتواند تأمین کننده دغدغه های زنان و رهایی بخش برای آنان باشد یا خیر، دارای سه طیف انقلابی، اصللاحی و بازسازی گرایانه است. گونه های الهیات فمینیستی را نیز میتوان در چهار قسم تصویر نمود: الهیات فمینیستی به مثابه فلسفه دین؛ به مثابه الهیات پساسنتی؛ به مثابه هرمنوتیک کتاب مقدس؛ به مثابه الهیات ادیان. در این تنوع منظر، رشدی سهمرحله ای قابل مشاهده است که شامل پیش فرض سازی انسانیت برای زنان، جایابی نقادانه زنان در الهیات موجود و اصلاح اجتماع میگردد. نقاط محوری الهیات فمینیستی مسیحی عبارتاند از: الهیات زندگی و شور؛ پدر به مثابه امر الهیِ مرتبط با زندگی؛ تأکید بر ساخت استعاری و اسطورهای آموزه های دینی؛ پذیرش تکثر به عنوان منبع گسترش معرفتی؛ بازخوانی هنجار اخلاقی؛ طراحی سیاست هویتی؛ بسط آگاهی انتقادی؛ ضرورت تمرین فردی و کنش اجتماعی. به نظر میرسد این امور در تناظر با الهیات اسلامی نیز معنادارند و تحقیق در تراث و گفتوگو با اندیشمندان و صاحبنظران در این حوزه میتواند ابعاد عالمانه و درخشنده الهیات اسلام را بارز نماید. |
کد مقاله | 48711 |
تعداد بازدید | 10 |
|