عنوان | تأثیر سن و جنسیت در درک استعارههای بدنمند در مرحله عملیاتی عینی: مطالعهای بر روی کودکان فارسی زبان |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زبانشناسی اجتماعی - دانشگاه پیام نور با همكاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره 3 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 50-45 |
کلید واژه | سن زبانشناسی اجتماعی سن کودک رشد شناختی رشد کودکان کودکان دختر کودکان پسر رشد شناختی کودکان جنسیت طفل کودک فارسی زبان استعارههای بدنمند مرحله عملیاتی عینی |
چکیده |
این پژوهش به بررسی تاثیر سن و نیز جنسیت بر درک استعارههای بدنمند در مرحله رشد شناختی عملیاتی عینی در کودکان فارسیزبان میپردازد. در این پژوهش براساس دو آزمون تجربی (آزمونی دیداری و آزمونی شنیداری) رشد درک کودکان از استعارههای بدنمند را در گذار از ۸ سالگی به ۱۲سالگی مورد ارزیابی قرار دادیم و نقش جنسیت را در هر یک از این دو سن بررسی کردیم. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان در این مرحله از رشد شناختی، رشد قابل توجهی را در درک استعارههای بدنمند تجربه میکنند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هرچند در ۸ سالگی تمایز معناداری بین دختران و پسران در درک استعارههای بدنمند مشاهده نمیشود، در ۱۲سالگی دختران عملکرد بهتری در این زمینه از خود نشان میدهند. این نتایج نشان میدهد که در طول مرحله عملیاتی عینی کودکان رشد شناختی متفاوتی را برحسب جنسیتشان تجربه میکنند که این تفاوت در درک استعارههای بدنمند بازتاب یافته است. |
کد مقاله | 48706 |
تعداد بازدید | 32 |
|