عنوان | پدری که نه مرده است نه زنده: تحلیل جایگاه پدر نمادین در داستانهای چوب خشک بلوط و حصار و سگهای پدرم |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه ادبیات کردی - دانشگاه کردستان سال 9 شماره 2 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 160-133 |
کلید واژه | پدرکشی ژاک لاکان عقده اودیپ محمود دولت آبادی قتل پدر آثار داستانی رمان حصار و سگهای پدرم شیرزاد حسن رمان چوب خشک بلوط |
چکیده |
«پدرکشی» از اسطورههایی است که در دانش روانکاوی فروید و به تبع آن لکان به آن توجه شده و از آن به ویژه با عنوان «عقدۀ ادیپ» یاد میشود. به سبب اینکه نویسندگان داستاننویس نیز به اسطورههای گوناگون توجه ویژهای داشتهاند، به بازتاب آنها در آثار داستانی برمیخوریم. اسطورۀ پدرکشی نیز از این امر مستثنی نیست. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی و کمّی و با تکیه بر آموزههای روانکاوانۀ لکان کوشیدهایم، ابتدا تفوق دال بر مدلول را به میانجی نمونههایی از داستان چوب خشک بلوط و حصار و سگهای پدرم و در وهلۀ بعد، حضور قویتر پدر نمادین از پدر فیزیکی و طبیعی را در داستانهای مذکور نشان دهیم. قراین به دست آمده نشان میدهد: 1- تکه به سبب حفاظت از نام پدر سوژۀ منحرف و فرزندان پیربابا به سبب آرزوی نابودی و رهاکردن پدر، دارای سوژۀ وسواسی هستند. نیز پسر ارشد خانواده به سبب قتل پدر سوژۀ وسواسی و پدر به سبب حفاظت از قانون یا میل پدر، نخستین سوژۀ منحرف است. 2- فرزندان پیربابا و پسر ارشد خانواده گمان میکنند با کشته شدن پدر، به آزادی میرسند، غافل از آنکه با حذف دال، دال دیگری جایگزین پدر فیزیکی میشود و آن دال از نام پدر محافظت میکند. 3- اعضای درون حصار، آزادی به مثابۀ ژوئیسانس را زمانی تجربه کرده بودند که به گفتۀ راوی بهصورت «دزدکی»، یعنی دور از نگاه خیره، از میل دیگری بزرگ تخطی نموده بودند. |
کد مقاله | 48696 |
تعداد بازدید | 3 |
|