عنوان
|
نشانه معناشناختی نفی دوگانه زن میهن در اشعار محمود درویش بر اساس رویکرد نظام عاطفی گفتمان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
الهه تمیمی - علی دودمان کوشکی - علی سلیمی - حمیدرضا شعیری |
مشخصات نشریه
|
الجمعيه العلميه الايرانيه للغه العربيه و آدابها سال 19 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
204-181 |
کلید واژه
|
زن در شعر شعرای معاصر شعر معاصر شعر عربی نشانه شعر معاصر عربی شاعران معاصر شعر مردانه شاعر معاصر عرب شاعران مرد نشانه معناشناسی معناشناسی زن در شعر زن در شعر عربی محمود درویش نظام عاطفی گفتمان میهن
|
چکیده
|
محمود درویش یکی از شاعران معاصر ادب عربی است که سروده هایش، بازتاب آمال و آلام سرزمین فلسطین است. «زن» و «میهن» از پر بسامدترین مفاهیمی هستند که در سروده های وی نقش آفرینی کرده اند. این دو مفهوم در بسیاری از اشعار درویش، به هم پیوند خورده و ترکیبی دوگانه تشکیل داده اند. این جستار می کوشد تا دوگانه «زن/میهن» را بر اساس نظام عاطفی گفتمان به شیوهای توصیفی – تحلیلی، در برخی اشعار وی بررسی کند و به این پرسش پاسخ دهد که: در سروده هایی از محمود درویش که «زن/میهن» محور اصلی مضمون است، چگونه خلق و طغیان معنا را میتوان بر اساس نظام عاطفی گفتمان تبیین نمود؟ نظام عاطفی گفتمان، یکی از گونههای گفتمانی در نشانه معناشناسی است که به رابطه میان مجموعه نشانه های صورت (دال ها) و محتوا (مدلول ها) توجّه میکند. زیرا در بستر همین روابط دالی و مدلولی است که حضور ادراکی شوشگران اتّفاق افتاده و آفرینش معنا ممکن میگردد. نتایج نهایی این گفتار بیانگر آن است که نظام عاطفی گفتمان در این اشعار، مبتنی بر ساز و کاری ادراکی، جسمانهای و تنشی است که عمدتاً شاعر، دو مفهوم «زن» و «میهن» را به عنوان دست افزاری هنری برای انتقال معانی رنج و اندوه مردم فلسطین به کار گرفته است تا به واسطه آنها، بتواند احساس مخاطب را نیز برای درک این معانی با خود همراه نماید و به عبارت بهتر، از طریق استعلای مفهوم زن به مفهوم وطن، به دنبال نفی این دوگانگی است.
|